Sosial bærekraft i barnehagelæreryrket
Abstract
Regjeringen ønsker å øke antall barnehagelærere i barnehagen. Samtidig ser vi høye sykefraværstall i barnehagesektoren, nedgang i antall søkere til barnehagelærerutdanningen og et stort antall pedagoger som ønsker seg bort fra yrket. Med andre ord mye som indikerer at det trengs grep både for å beholde allerede utdannede barnehagelærer, og for å rekruttere inn nye til yrket. Formålet med prosjektet var å finne innsikt i hvilke faktorer som fremmer barnehagelæreres trivsel, helse og velvære i arbeidet i barnehagen. Følgende problemstilling er formulert: Hvordan fremme sosial bærekraft i barnehagelæreryrket?
For å besvare problemstillingen er det brukt kvalitativ forskningsmetode og gjennomført intervjuer med fem pedagoger som arbeider i barnehage. Studien tar utgangspunkt i faktorer i Peter Warr sin vitaminmodell. Faktorene blir brukt for å undersøke hvordan pedagoger i barnehage opplever arbeidsmiljø og arbeidsforhold og knyttes i drøftingen opp mot sosial bærekraft i yrket.
Gjennom å drøfte funnene opp mot oppgavens teoretiske rammeverk ble det formulert en konklusjon. Funnene viser at noen av faktorene i vitaminmodellen er av større betydning enn andre. Resultatene viser at pedagogene opplever høye jobbkrav, store arbeidsmengder, rollekonflikt og lite fokus på HMS-arbeid rettet mot ansatte. Samtidig viser funnene at enkelte faktorer kan veie opp for andre. Blant annet er barna og arbeidets betydning svært viktig for pedagogenes motivasjon i yrket. Kompetanseutvikling og sosial støtte viser seg å være viktig for pedagogene. Funnene støtter opp om at disse to faktorene er knyttet tett sammen, da pedagogene legger stor vekt på å ha et faglig felleskap, både som kompetanseutvikling og sosial støtte.