«Var Molvik full?» En kvalitativ enkelcasestudie som undersøker hvordan elever på 10. trinn utforsker det klassiske verket «Vildanden»
Abstract
Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i hermeneutikk, resepsjonsteori og didaktikk, og det er elevenes forståelse og utforsking av det klassiske stykket «Vildanden» som får spille førstefiolin i studien. Med utgangspunkt i det teoretiske rammeverket ble det utarbeidet et undervisningsdesign der elevene først måtte forholde seg til sin egen forståelse mens vi leste stykket høyt i klasserommet. Videre utforsket elevene stykket og sin egen og andres forståelse i litterære gruppesamtaler. Etter gruppesamtalene fikk elevene mulighet til å formulere spørsmål de fortsatt satt igjen med. Disse spørsmålene dannet utgangspunktet for litterære helklassesamtaler. Empirien består av skjermbilder av elevenes ubesvarte spørsmål og av lydopptak av den aller siste helklassesamtalen.