Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWadel, Carl Cato
dc.contributor.authorKnutsen, Solveig
dc.contributor.authorVistnes, Ueland, Malin
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:15Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:190654262:190806144
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118236
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven ønsket vi å utforske vår problemstilling: «Hvordan arbeider pedagogiske ledere med å bygge og vedlikeholde gode relasjoner til sine medarbeidere?» Gjennom denne problemstillingen, sammen med to underliggende forskningsspørsmål, vil vi se nærmere på pedagogiske lederes relasjonsarbeid til sine medarbeidere i barnehagen. Relasjoner er noe som berører alle menneskemøter og samspill vi har gjennom livet. I rollen som pedagogisk leder i en barnehage hvor en jobber tett med barn, medarbeidere og foreldre, er relasjonsarbeid avgjørende for god praksis. For å kunne belyse noe så subjektivt som en pedagogisk leders erfaringer, kunnskap og tanker benyttet vi oss av kvalitative forskningsintervju for å samle inn empiri til vår oppgave. Gjennom semistrukturerte intervjuer gav fem pedagogiske ledere oss et verdifullt innblikk i deres relasjonsarbeid. Etter gjennomføring av intervjuene, satt vi igjen med datamateriale som de pedagogiske ledere beriket oss med. Informantene viste seg å være svært relasjonelt kompetente, og relevante funn i vår oppgave viste seg å være det de pedagogiske lederne trakk frem om flere relasjonskompetanser som sensitivitet, respekt, trygghet, god kommunikasjon, tillit, respekt og humor. Et av de mest gjennomgående, og tilsynelatende, viktigste tiltakene som ble gjort for arbeid med relasjoner, var så enkelt som de daglige samtalene (Risan, 2012, s.67-74). Videre kom det fram av flere av medarbeiderne at veiledning, motivasjon og faglegging av medarbeiderne i hverdagen var et viktig tiltak for å kunne bygge og vedlikeholde disse gode relasjonene (Wadel, 2023, s.120).
dc.description.abstractIn this bachelor's thesis, we wanted to explore our research question: "How do preschool teachers (educational leaders) work to build and maintain good relationships with their employees?" Through this issue, together with two underlying research questions, we will take a closer look at preschool teacher leaders' relational work with their employees in kindergartens. Relationships are something that touches on all human encounters and interactions we have throughout life. In the role of preschool leader in a kindergarten where one works closely with children, co-workers and parents, relational work is crucial for good practice. In order to shed light on something as subjective as a preschool leader's experiences, knowledge and thoughts, we used qualitative research interviews to collect empirical data for our thesis. Through semi-structured interviews, five preschool leaders gave us a valuable insight into their relationship work. After conducting the interviews, we were left with data material that the educational leaders enriched us with. The informants turned out to be very relationally competent, and relevant findings in our thesis turned out to be what the preschool leaders highlighted about several relational competences such as sensitivity, respect, security, good communication, trust, respect and humor. One of the most consistent, and apparently, most important measures taken for working with relationships was as simple as the daily conversations (Risan, 2012, pp.67-74). Furthermore, it emerged from several of the employees that guidance, motivation, and training of employees in everyday life was an important measure in order to build and maintain these good relationships (Wadel, 2023, p.120).
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titlePedagogisk leders arbeid for å bygge og vedlikeholde gode relasjoner til medarbeidere
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel