Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTunkiel, Katarzyna Anna
dc.contributor.authorKhalil, Jeyana
dc.contributor.authorAlsaleh, Amna
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:18Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:181864222:190721331
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118237
dc.description.abstractFlerspråklighet er et svært aktuelt tema i dagens samfunn, og derfor er det avgjørende at personalet i barnehagen har kunnskap om hvordan de skal håndtere dette. Det er essensielt at personalet er kjent med ulike språkstrategier, og er bevisste på nødvendigheten av tilpasninger. Hvis et barn trenger å føle seg trygt, bør det legges til rette for det. Når det gjelder utvikling av språk og ordforråd, er det viktig å velge riktige materialer for å støtte denne prosessen. Dersom et barn er nybegynner og flerspråklig i barnehagen, kan det møte utfordringer der det for eksempel har vanskeligheter med å uttrykke tanker og følelser. Vår nysgjerrighet har vært rettet mot barnehagelærerens kompetanse innen språkutvikling og deres strategier for å støtte flerspråklige barns språkutvikling. Det er åpenbart at kompetanseheving spiller en sentral rolle, da vi mener at barnehagelærere kan bidra til personalets faglige utvikling og opprettholde kvaliteten i barnehagens tilbud. Gjennom kompetanseheving i personalet legger barnehagen til rette for en helhetlig læringsarena for alle barn. Vi vil gjerne belyse hvordan kan barnehagelærer legge til rette for andrespråkutvikling hos flerspråklige barn i alderen 3-6 år gjennom samlingsstund. Samlingsstunden er særlig aktuell fordi der samles alle barn i avdelingen til felles aktivitet uavhengig av deres forutsetning språkkompetanse.
dc.description.abstractMultilingualism is a very relevant topic in today's society, and therefore it is crucial that the staff in the nursery have knowledge of how to deal with this. It is essential that the staff are familiar with different language strategies, and are aware of the necessity of adaptations. If a child needs to feel safe, it should be provided for. When it comes to language and vocabulary development, it is important to choose the right materials to support this process. If a child is a beginner and multilingual in kindergarten, he may face challenges where he has difficulty expressing his thoughts and feelings, for example. Our curiosity has been directed towards the kindergarten teacher's competence in language development and their strategies to support multilingual children's language development. It is obvious that skills development plays a central role, as we believe that kindergarten teachers can contribute to the staff's professional development and maintain the quality of the kindergarten's offer. Through skills development in the staff, the nursery school provides a comprehensive learning arena for all children. We would like to shed light on how kindergarten teachers can facilitate second language development in multilingual children aged 3-6 through group time. The meeting time is particularly relevant because all the children in the ward come together for a joint activity, regardless of their prerequisite language competence.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleUtforsking av andrespråksutvikling hos flerspråklige barn
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel