Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFuglestad, Cathrine
dc.contributor.authorØzturk, Eda
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:19Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:181864222:190721459
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118238
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI dette forskningsprosjektet har jeg i lys av teori og funn fra to intervjuer med barnehageansatte, prøvd å finne svar på problemstillingen min som er: «Hvordan kan barnehagelærere støtte og tilrettelegge for estetiske erfaringer i møte med ulike materialer innenfor forming på en 3- 5 års avdeling.» Mine funn fra informantene viser til ulike måter å jobbe med materialer på i avdelingen 3 til 5 år. Begge informantene hadde mye kunnskap og erfaring knyttet til estetiske opplevelser innen formingsfaget, med noe ulike perspektiver og forståelser var begge ansatte bevisst på arbeidet med ulike materialer knyttet til formingsaktiviteter. I lys av teori har jeg drøftet viktigheten av voksenrollen og bruk av ulike materialer i formingsaktiviteter. I dette forskningsprosjektet mener jeg den voksnes bevissthet og kunnskap rundt ulike materialer i avdelingene har vært en viktig del. Informantene kom også med eksempler til ulike aktiviteter med materialer. Gjennom forskningsprosessen har jeg utledet ny forståelse omkring problemområdet som er at barna ikke må bli begrenset under sin skapende prosess, da dette kan hindre og forstyrre de estetiske erfaringene til barna. Under forskningsprosjektet har informantene mine gitt forståelse for hvor viktig det er at materialene er plassert og tilgjengelig på «barnehøyde», slik at barna kan ta i bruk disse når de ønsker og føler for det. Det er viktig at de voksne tilrettelegger for bruk av ulike materialer. Det er viktig at de voksne undrer seg sammen med barna og har respekt og forståelse for deres fantasi under skapende prosesser. Det er viktig med samtaler som kan stimulere og utfordre barnas kreativitet og indre forestilingsbilde. Informantene mine har gitt meg en forståelse av viktigheten av å være til stede på barns premisser. Denne forståelsen er basert på empirisk materiale fra to informanter, fortolket i lys av teori.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan kan barnehagelærere støtte og tilrettelegge for estetiske erfaringer i møte med ulike materialer innenfor forming på en 3- 5 års avdeling
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel