dc.description.abstract | Problemstillingen som denne bacheloroppgaven er bygget på, er hvordan kan barnehagelærere tilrettelegge for at alle barn i alderen 3-5 år skal oppleve seg som en del av det sosiale fellesskapet. Ved hjelp av kvalitativt intervju av barnehagelærere ønsket jeg å høre litt om deres tanker rundt denne tematikken og hva de mente var viktig for å kunne tilrettelegge for fellesskap. Noen sentrale begreper i oppgaven er voksenrolle, fellesskap og barnesyn.
Jeg intervjuet to barnehagelærere og fant at begge hadde sine refleksjoner angående temaet, men det var også noen fellestrekk. Begge respondentene snakket om betydningen av voksenrollen og viktigheten av relasjoner mellom voksne og barn og barn imellom. Respondent 2 mente at det var viktig å skape ett miljø der barna ble godt kjent og at det var lov å være annerledes og respondent 1 hadde fokus på aktiv inkludering. Begge respondentene var også opptatt av at barna skulle fremheves og anerkjennes og viste på den måten at begge så på barna som subjekter.
Sentrale begreper: fellesskap, voksenrolle og barnesyn | |