Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNesheim, Kjersti
dc.contributor.authorPaulsen, Karoline Vikås
dc.contributor.authorHauge, Eirin Meisland
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:23Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:181864222:190721340
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118241
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss følgende problemstilling: Hvilke refleksjoner har fire barnehagepedagoger om bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i utviklingen av flerspråklige barns vokabular i barnehagen? Vi utformet to forskningsspørsmål som kunne hjelpe oss til å svare på den aktuelle problemstillingen. I prosjektet vårt valgte vi å anvende en kvalitativ tilnærming. Vi ønsket å undersøke ulike sider ved barnehagepedagogers erfaringer fra praksis. Det ble tatt i bruk et kvalitativt forskningsintervju som innsamlingsmetode. Intervjuene var semistrukturert, hvor vi tok i bruk en intervjuguide som retningssnor for å få svar på det vi ønsket å finne ut av. Vi intervjuet fire barnehagepedagoger i tre forskjellige barnehager. Da vi var ferdig med å analysere intervjuene, var det flere funn vi ønsket å drøfte i lys av teoretiske perspektiver. Resultatene fra intervjuene viste i hovedtrekk intervjupersonenes refleksjoner om hvordan supplerende kommunikasjon ble brukt for å støtte utviklingen av vokabularet hos flerspråklige barn som er i innlæringsfasen av et andrespråk. Samtidig belyste funnene våre hvordan supplerende kommunikasjon ble tatt i bruk i barnehagens hverdagssituasjoner. Supplerende kommunikasjon ble blant annet tatt i bruk for at flerspråklige barn som ikke har utviklet det norske språket enda, skulle få en mulighet til å kommunisere og gjøre seg forstått.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleStøttende språkarbeid i barnehagen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel