Inkludering i lek
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118246Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven har vi satt søkelyset på begrepet inkludering, og hva personalet legger i ordet. Vi skal besvare problemstillingen: Hvordan forstår personalet ordet inkludering, og hvordan jobber de med barn som står utenfor leken? For å finne svar på oppgaven har vi brukt kvalitativt intervju for å få personalets syn på ordet inkludering og for å få innblikk i hvordan de jobber med inkludering og barn som står utenfor leken. I oppgaven har det også blitt satt lys på hvor viktig leken er for barnet og dets utvikling og læring, og hvor viktig det er at barnet blir inkludert i leken. Det som ble mest sentralt i denne oppgaven var dermed: inkludering, bli sett, fellesskap og tilstedeværende voksen. Vi fikk mulighet for å intervjue 4 pedagogiske ledere som har gitt sine synspunkt om inkludering og hvordan de jobber med dette i sine barnehager. Våre informanter har lagt mest vekt på at barn skal få kjenne på en trygghet, få være en del av et fellesskap og hvordan den voksnes rolle er i lek og inkludering.