Show simple item record

dc.contributor.advisorRosell, Lars Yngve.
dc.contributor.authorMyrtvedt, Martine Tjemsland.
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:29Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:181864222:190721394
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118247
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen «Hvordan kan man bruke lek som et utgangspunkt for læring, uten at det går på bekostning av lekens egenverdi?». Jeg har benyttet meg av kvalitativ dokumentanalyse som metode for å få en forståelse av hva litteraturen sier om barnehagelærerens holdninger og syn på barn og lek, og da særlig lekens egenverdi. Som kommende barnehagelærer er det viktig å være reflektert rundt og bevisst på hva faglitteraturen sier om noe av de viktigste delene av barns liv; lek og læring. Sentrale begrep i denne oppgaven er lek og læring, lekens egenverdi og barnesyn. I mitt arbeid for å søke svar på problemstillingen har jeg vært bevisst på at jeg og mine tolkninger er min største feilkilde, og har derfor forsøkt etter beste evne å forholde meg nøytral og objektiv til funnene i litteraturen. Etter å ha gått i dybden i bøkene sitter jeg igjen med en større forståelse og respekt for barns lek og dens egenverdi, samt betydningen av å være bevisst på ens egne holdninger og sitt eget barnesyn. Litteraturen jeg har valgt å bruke fremmer to sider av problemstillingen. «Lekelyst i barnehagen» vektlegger barns frie og spontane lek, mens «Lekende læring» vektlegger hvordan barnehagelæreren kan bruke leken som et verktøy for læring. Det viktigste jeg konkluderer med etter endt arbeid, er at lek og læring er en naturlig del av barns hverdag, og som barnehagelærer er det viktig å kunne ivareta og verne om lekens egenverdi.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLeke for å leke, eller leke for å lære?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record