dc.description.abstract | Problemstillingen for denne bacheloroppgaven er: hvordan flerspråklige barn blir inkludert i barnehagen og problemstillingen undersøkes videre i to forskningsspørsmål. For å besvare denne problemstillingen har jeg brukt kvalitativt forskningsintervju som metode, og det ble intervjuet tre pedagogiske ledere fra forskjellige barnehager. De to forskningsspørsmålene lyder som følger: hva gjør barnehagen for å inkludere flerspråklige barn? Og hvordan jobber barnehagene med foreldrene for å inkludere et flerspråklig barn?
Informantene forteller om viktigheten av foreldresamarbeid, og for at samarbeidet skal fungere slik det skal, blir det ofte brukt tolk i barnehagene. Vi ser en økning av antall personer i Norge med flyktningbakgrunn og minoritetsspråklige barn i barnehagen. Her må man være oppmerksom på at minoritetsspråklighet kan være en form for flerspråklighet. Dette er tall som blir presentert innledningsvis. Forskning viser at det finnes flere typer for flerspråklighet: flerspråklighet, samtidig flerspråklighet og stegvis flerspråklighet og det har kommet frem at flerspråklige barn bruker kommunikasjonsstrategier for å komme i ny lek.
Hos informantene blir det lagt vekt på inkludering av flerspråklige barn og foreldre i barnehagen og at man må gjøre kultur og inkludering av flerspråklige barn til en naturlig del i hverdagen, og ikke bare på diverse markeringer. For et flerspråklig barn som ikke mestrer norskspråket, vil det oppleves utfordrende å kommunisere hva det føler verbalt. Da er bruk av rolig og sakte musikk en måte for barnet å vise hva det føler, uten å bruke språket. | |