Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStokkeland Øen, Anita
dc.contributor.authorStava, Maren
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:36Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:190693769:190810313
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118254
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHelse, og da spesielt fysisk aktivitet og kosthold har fått mer oppmerksomhet den siste tiden (Osnes & Skaug, 2015, s.18), og Helsedirektoratet (2022) kommer med sine anbefalinger om at barn bør være i fysisk aktivitet (moderat til høy) i minst en time hver dag. Vi vet at kroppslig lek bidrar til helsefremmende faktorer, og at uteaktiviteter er en selvfølgelig del av norske barns dagrytme i barnehagen (Osnes & Skaug, 2015, s.18; Storli, 2018, s.345). Med utgangspunkt i dette har målet med denne oppgaven har vært å besvare problemstillingen: «Hvordan jobber personalet på en storbarnsavdeling for å legge til rette for barns kroppslige lek i eget uterom. Studien bygger på et feltarbeid, feltarbeid hvor jeg observerte og gjennomførte feltsamtaler med seks barnehageansatte. Tre pedagogiske ledere og tre baren- og ungdomsarbeidere. Feltarbeidets data ble analysert og empirien danner det teoretiske grunnlaget for oppgaven. Jeg har valgt å dele funnene inn i tre kategorier: «hvordan jobber personalet med då legge til rette for kroppslig lek», «ulike roller i uterommet» og «uterommets betydning». Empirien ble drøftet i lys av relevant faglitteratur og konkluderer med at personalets evner til å legge til rette for kroppslig lek avhenger av individets faglige kompetanse. Personalet bruker ulike roller i tilretteleggingen av den kroppslige leken, og funn fra fire av to informanters feltsamtaler støtter Torbergsens (2012) tanker om at de naturlige delene av uterommet kanskje vise seg å være de mest brukte områdene, til tross for at barnehagen gjerne har dyre flotte apparater.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan jobber personalet på en storbarnsavdeling for å legge til rette for barns kroppslige lek i eget uterom?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel