Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkarsaune Nese Kristin Synne
dc.contributor.authorEgeland Sundvor Ruth
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:39Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:190654262:190806153
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118257
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven baserer seg på problemstillingen: «hvordan ivaretar barnehagelæreren barns (1-2 år) mulighet for medvirkning?». For å få en beskrivelse av barnehagelærerens tanker om barns medvirkning har jeg brukt metoden kvalitativt intervju. Gjennom intervju av fire barnehagelærere viser datamateriale at informantene legger vekt på å forstå barn som kroppssubjekt, se på barn som medmenneske og legge til rette så barn kan være selvstendige. Det kjem også frem at medbestemmelse og medvirkning ikke er det samme, men inngår i hverandre. I datamaterialet påpekes det også at å legge til rette for medvirkning kan være en utfordring med tanke på tid og bemanning. I tillegg blir det belyst at det er ønskelig, men utfordrende å få hele personalet til en felles forståelse for hvordan legge til rette, slik at toddlerne kan medvirke i barnehagen ut ifra alder og forutsetninger. Det som ligger til grunn for utfordringene er ulik oppvekst, utdanning og barnesyn. Nøkkelen til at barns medvirkning blir ivaretatt har klar sammenheng med at barnehagelærerne har kunnskap om tema og kan videreformidle og reflekterer med resten av personalet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMedvirkning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel