Rolleleken som språklæringsarena for flerspråklige barn
dc.contributor.advisor | Kjersti Nesheim | |
dc.contributor.author | Miriam Nystad | |
dc.date.accessioned | 2024-02-17T16:51:40Z | |
dc.date.available | 2024-02-17T16:51:40Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:190654262:190806204 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3118258 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | I dette forskningsprosjektet blir det undersøkt hvilke refleksjoner tre barnehagelærere har om flerspråklige barns språklige deltakelse i rollelek. Samfunnet vårt er flerkulturelt, og landets barnehager gjenspeiler dette. Tidligere forskning har vist at støtte fra pedagoger er avgjørende for flerspråklige barns språkutvikling og bidrar til at barna trivdes bedre og utviklet seg mer språklig. Gjennom kvalitative forskningsintervjuer av tre barnehagelærere ville jeg undersøke hvordan de ser på rollelekens muligheter for språklæring for flerspråklige barn og hvordan de selv tenkte at deres rolle som pedagog spiller inn i flerspråklige barns språklige utvikling og deltakelse i rolleleken. Data viste at samtlige informanter så store språklæringsmuligheter i rolleleken. Samtidig ble voksenrollen i lek belyst, og informantene reflekterte rundt ulike roller de selv kunne ha i leken. Det kom også frem at det å få innpass i rolleleken er utfordrende og avgjørende for at alle barn skal få ta del i den potensielt språkrike rolleleken på lik linje og uavhengig av språkutvikling. | |
dc.description.abstract | ||
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Rolleleken som språklæringsarena for flerspråklige barn | |
dc.type | Bachelor thesis |
Tilhørende fil(er)
Filer | Størrelse | Format | Vis |
---|
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Master- og bacheloroppgaver i barnehagevitenskap