Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjersti Nesheim
dc.contributor.authorMiriam Nystad
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:40Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:190654262:190806204
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118258
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI dette forskningsprosjektet blir det undersøkt hvilke refleksjoner tre barnehagelærere har om flerspråklige barns språklige deltakelse i rollelek. Samfunnet vårt er flerkulturelt, og landets barnehager gjenspeiler dette. Tidligere forskning har vist at støtte fra pedagoger er avgjørende for flerspråklige barns språkutvikling og bidrar til at barna trivdes bedre og utviklet seg mer språklig. Gjennom kvalitative forskningsintervjuer av tre barnehagelærere ville jeg undersøke hvordan de ser på rollelekens muligheter for språklæring for flerspråklige barn og hvordan de selv tenkte at deres rolle som pedagog spiller inn i flerspråklige barns språklige utvikling og deltakelse i rolleleken. Data viste at samtlige informanter så store språklæringsmuligheter i rolleleken. Samtidig ble voksenrollen i lek belyst, og informantene reflekterte rundt ulike roller de selv kunne ha i leken. Det kom også frem at det å få innpass i rolleleken er utfordrende og avgjørende for at alle barn skal få ta del i den potensielt språkrike rolleleken på lik linje og uavhengig av språkutvikling.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleRolleleken som språklæringsarena for flerspråklige barn
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel