Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVan Trijp, Catharina Petronella Johanna
dc.contributor.authorFlorea, Nicole Jessica
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:43Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:181864222:190721367
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118262
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven tar for seg temaet inkludering, der fokuset ligger på måltidet med de yngste barna og hvilken rolle den pedagogiske lederen har. Tittelen på oppgaven er «Pedagogiske lederes arbeid med inkludering under måltidet med de yngste barna». I oppgaven undersøkes viktigheten rundt måltidet og hvordan man bør arbeide med inkludering i forhold til barns medvirkning og deltakelse i fellesskapet. Problemstilling for oppgaven er «Hvordan legger pedagogiske ledere til rette for inkludering under måltidet med de yngste barna?». Formålet med dette prosjektet er å få frem pedagogenes tanker, meninger og arbeid med inkludering under et måltid med de yngste barna i barnehagen. Inkludering sees på i denne sammenheng som retten til å delta i fellesskapet. Deltakelse og barnas medvirkning er også to sentrale tema i oppgaven, i sammenheng med fellesskapet rundt bordet under et måltid. Datamaterialet i oppgaven er innhentet gjennom kvalitative forskningsintervju. Jeg har intervjuet tre pedagogiske ledere som jobber i hver sin barnehage, på småbarnsavdeling. Gjennom intervjuene fant jeg ut hva de pedagogiske lederne tenker om sin rolle i arbeidet med inkludering under et måltid. Informantene svarte blant annet at det er viktig å være til stede, lytte og fylle med på barnas uttrykk. Det ble også stilt spørsmål om hvordan man kan bruke måltidet til å inkludere de yngste barna. Her kom det frem at man bør planlegge og organisere måltidet godt, og bruke det som den pedagogiske arenaen det er. Funnene fra intervjuene blir videre i oppgaven presentert og drøftet i lys av relevant teori. Det jeg kom frem til er at den pedagogiske lederens rolle i arbeidet med inkludering bør være aktiv ved å se på måltidet som en pedagogisk arena og ikke bare en rutinesituasjon, la barna medvirke og legge til rette for samspill. Som pedagogisk leder skal man også planlegge og organisere måltidene, veilede personalet, støtte, oppmuntre og inkludere alle barn.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titlePedagogiske lederes arbeid med inkludering under måltidet med de yngste barna
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel