Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEsmaeeli, Sara
dc.contributor.authorSkjæveland, Michelle
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:46Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:181864222:190721352
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118264
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan arbeider barnehagelærere didaktisk for å inkludere minoritetsspråklige barn i barnehagen. Metoden som er benyttet til å forske på dette er kvalitativt intervju for å finne ut av ulike tankeretninger barnehagelærere har knyttet til inkludering, og hvilke holdninger de tenker har en betydning for å arbeide med minoritetsspråklige barn for å fremme forskjeller og likheter. I tillegg blir barnehagelærerens didaktiske arbeid løftet frem, og hvordan de bruker dette for å legge til rette for inkludering i deres pedagogiske arbeid. Begrep det vektlegges på i oppgaven er inkludering, omsorg og lek. Jeg intervjuet tre barnehagelærere som jobber med barn mellom alderen 3-5 år. Datainnsamlingen fra intervjuene viser at informantene legger vekt på inkludering i deres pedagogiske arbeid, og ser en sammenheng mellom deres holdninger og handlinger, og hvordan det kan påvirke barnegruppen som en helhet ut ifra at alle skal føle at de hører til og møtt ut ifra deres forutsetninger. Det å være en profesjonell aktør og å være bevisst over deres rolle, har en betydning for alt som skjer på avdelingen. De trekker frem noen utfordringer, blant annet om å finne balansen mellom det å ta hensyn ut ifra individperspektiv og fellesskapsperspektiv. Det viktigste er at de som barnehagelærere selv reflekterer over det, for å benytte den kunnskapen de har for å oppnå balanse som kan bidra til at alle barn føler seg inkludert i løpet av barnehagetiden sin.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleInkludering av minoritetsspråklige barn i barnehagen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel