Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBelland, Tove Erna.
dc.contributor.authorPedersen, Edel.
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:49Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:181864222:190721358
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118267
dc.description.abstractHovedfunnene i denne studien er at et felles barnesyn kan oppnås ved å bruke og ha et bevisst forhold til relasjoner, kommunikasjon og refleksjon. Ledelse handler om relasjoner, hvordan du kommuniserer med din personalgruppe og ikke minst om å kontinuerlig reflektere over arbeidet som foregår i barnehagen. Ved å bruke de overnevnte elementene kan man som leder skape et felles barnesyn. Det er ulike teoretiske syn og meninger på hva som anses å være god ledelse, og hvordan man kan og bør lede sine ansatte. Når det gjelder barnesyn, har denne studien avdekket sammenfallende syn, erfaringer og praksis, hvorpå teorien påpeker betydningen av barnet som subjekt. Gjennomgangen av teori og empiri viser at man ved å ta i bruk relasjonsledelse også vil oppnå en naturlig autoritet som er viktig i alt ledelsesarbeid. Som leder må man også være bevisst sin kommunikasjon i samspill med personalet for å kunne skape felles mening og virkelighet, da dette er med på å påvirke samarbeidsklimaet. Refleksjon er også en naturlig del av det å lede sine ansatte mot ønskede og satte mål i barnehagen. Her vil det være hensiktsmessig og avgjørende å skape en kultur for felles refleksjon rundt egne erfaringer, for å kunne utvikle seg i ønsket retning.
dc.description.abstractThe main findings of this study are that a common view of children can be achieved by using and having a conscious relationship with relationships, communication and reflection. Management is about relationships, how you communicate with your staff group and not least about continuously reflecting on the work that takes place in the nursery. By using the above-mentioned elements, you as a leader can create a shared view of children. There are different theoretical views and opinions on what is considered to be good management, and how one can and should lead one's employees. When it comes to children's views, this study has revealed overlapping views, experiences and practices, whereupon the theory points out the importance of the child as subject. The review of theory and empirical evidence shows that by adopting relationship management you will also achieve a natural authority which is important in all management work. As a manager, you must also be aware of your communication in interaction with the staff in order to be able to create common meaning and reality, as this helps to influence the collaborative climate. Reflection is also a natural part of leading your employees towards desired and set goals in the nursery. Here, it will be appropriate and decisive to create a culture for joint reflection on one's own experiences, in order to be able to develop in the desired direction.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLedelse og felles barnesyn.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel