Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFotland, Anne Karin
dc.contributor.authorAynalem, Emnet Tadesse og Bangura, Jarikatu
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:50Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:181864222:190721334
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118269
dc.description.abstractOppgaven våres er basert på et forskningsintervju som vi hadde i barnehage med som jobber med flerspråkligbarn. Problemstillingen vårt var: «Hvordan tilrettelegger barnehagen for flerspråklige barns språkkompetanse?» Metoden vi valgte å bruke var kvalitative forskningsintervju, og vi intervjuet to pedagogiske ledere i en barnehage fra to forskjellige avdelinger, både små og store avdelinger. Funnene våre omhandler tilrettelegging for flerspråklige barn og skapning av trygghet, både for flerspråklige barn og for oss selv i den voksenrollen. Gjennom oppgaven har vi hatt fokus på hvordan barnehagen vi har intervjuet tilrettelegger for flerspråklige barns språkkompetanse gjennom for eksempel inkludering, medvirkning, foreldresamarbeid osv. For å konkludere viser våre funn at det må arbeides mye mer med tilrettelegging av flerspråklige barns språkkompetanse. For at dette skal skje, må det legges til rette for læring om flerspråklige barn og tilrettelegging for flerspråklige barn for barnehagelærere. Selv om vi bare intervjuet en barnehage og fant ut hvordan de arbeider med flerspråklige barns språkkompetansen, har vi også vært ute i praksis. Det vi har observert under praksisoppholdet, og det vi har funnet ut fra dette forskingsintervjuet, indikerer at det fortsatt mangler kunnskap i barnehagen om hvordan man skal tilrettelegge for flerspråklige barns språkkompetanse og synliggjøre kulturen til flerspråklige barn.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFremme av flerspråklige barns språkkompetanse: Barnehagens rolle og strategier.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel