Økt integrasjon av den økonomiske dimensjonen av bærekraftig utvikling i ESD gjennom bruk av kjøkkenhager
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118272Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [382]
Sammendrag
Denne oppgaven har som mål å utforske problemstillingen om hvordan barns begynnende forståelse av økonomisk bærekraft kan fremmes gjennom bruk av kjøkkenhager og aktiviteter tilknyttet kjøkkenhager. Det litteratur sier om økonomi og økonomisk forståelse i sammenheng med barn, hvorfor økonomi og økonomisk bærekraft er viktig for barnehagebarn, og hvordan kjøkkenhageaktiviteter kan utvides å inkorporere læring for økonomisk bærekraft skal belyses for å skape en basis for drøfting av den førnevnte problemstillingen.I denne konteksten ble det funnet at økonomisk bærekraft er en ofte oversett dimensjon av bærekraft i barnehagens virksomhet. I tillegg er verdien av økonomisk forståelse ikke alltid anerkjent av pedagoger, som kan oppfatte økonomi som et tema som er uegnet til barnehagen. Dette er til tross for en generell og faglig underbygd forståelse av bærekraft som flerdimensjonal hvor alle dimensjoner har egne verdi og hvor det foregå betydelig samvirkninger mellom dimensjonene. Opplevelser i naturen ble ofte nevnt i litteratur om læring om bærekraftig utvikling i barnehagen, både tilknyttet barns kognitive forståelse av bærekraft, deres aktive deltagelse, og deres forming som bærekraftighetsbevisste medborgere. Selv om det er relativt få studier om naturarbeid og økonomisk forståelse er deres metodikk og funn i tråd med pedagogiske tilnærminger og teorier om hvordan læring for bærekraftig utvikling best kan innlemmes i barnehagens virksomhet. Derfor kan pedagogens økt bevissthet og kunnskap om den økonomiske dimensjonen av bærekraft, sammen med kjøkkenhager i barnehager, kombineres for en enkel og effektiv måte å utvide og utdype barns bærekraftige utvikling.