Musikk på småbarnsavdeling
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118273Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I forskningsprosjektet mitt har jeg tatt for meg problemstillingen: «Hvordan anvender barnehagelæreren musikken i samspillet med toddlere?» Det å bruke sang og musikk sammen med barna i barnehagen er viktig på mange måter. Barnehagen skal inneholde kultur for, med og av barn. Kunnskap om musikkens grunnelementer kan brukes i utforskning og lek sammen med barna, og bidra til at barna får et språk å uttrykke seg med. Musikk kan fungere som et nonverbalt språk i samspillet, der barnet kan delta på sin måte gjennom bevegelse og lyder uten å kunne språket. Det relasjonelle aspektet i samspillet er derfor viktig for å kunne se barnet, tone seg inn på barnet og gi respons på barnets uttrykk. Gjennom forskningen har jeg brukt kvalitativ observasjon som metode. Forskningsprosjektet er basert på feltarbeid i egen barnehage. Musikk anvendes på varierte måter i barnehagen. Barnas egne sanger brukes som overgangsobjekt i starten for å skape trygghet. Sang og musikk brukes i planlagte og spontane situasjoner. Sang skaper glede og tilhørighet. I empiri, analyse og drøftingsdelen har jeg presentert funn fra egne observasjoner, som jeg ser på som essensielle i forhold til problemstillingen. Funnene ble analysert og drøftet i lys av aktuell teori. Jeg analyserer og drøfter pedagogens rolle i samspillet. Til slutt drøfter jeg musikk som egenverdi og nytteverdi. I avslutningen har jeg en oppsummering av sentrale funn og hva jeg ønsker å ta med meg videre inn i rollen som fremtidig barnehagelærer. Jeg kommer også med konkrete forslag til endring av praksis i barnehagen.