Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRee, Marianne
dc.contributor.authorVaaland, Kristina (Kandidatnummer: 7032)
dc.contributor.authorTorgersen, Norheim, June (Kandidatnummer: 7024)
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:55Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:190654262:190806120
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118274
dc.description.abstractI Norge har alle barn rett på tilbud om barnehageplass, og statistikken viser i 2022 at 93,4 prosent av norske barn benytter seg av tilbudet (Statistisk sentralbyrå, 2023, s. 1). Barns medvirkning er et aktuelt begrep som både står som et verdigrunnlag i Rammeplanen, men som samtidig er lovfestet både i FN barnekonvensjon og i Barnehageloven. Dette er noe alle norske barnehager aktivt skal jobbe med. Vi ønsket dermed i denne bacheloroppgaven å undersøke hvordan barnehagelærere som er ansatt i barnehagen ivaretar og legger til rette for barns medvirkning i hverdagen. Dermed ble målet for denne forskningen å besvare problemstillingen: «Hvordan ivaretar barnehagelæreren barns rett til medvirkning gjennom den daglige virksomheten?» Vi har hentet inn datamaterialer fra fire ulike informanter der alle informantene er ansatt som barnehagelærere og/eller pedagogiske ledere i ulike barnehager. Studien har en kvalitativ metode ved bruk av intervju. I den empiriske delen av oppgaven har vi analysert svarene til informantene ved å bruke en induktiv metode. Vi brukte Kvale og Brinkmanns analyse med fokus på mening som gav oss et utgangspunkt for den teoretiske delen, men samtidig sile ut relevante funn i informantenes svar. Selve analysen foregikk gjennom 3 steg: 1. meningsfortetting, 2. meningskategorisering og 3. meningsfortolkning. De ulike funnene ble kategorisert og samlet gjennom en tabell som ga oss utgangspunkt for hovedkategoriene; Barns interesser i et fellesskapsperspektiv og forståelsen av begrepet medvirkning. De to hovedkategoriene ble utgangspunktet for drøftingen. Oppgavens funn viser at barns medvirkning i et fellesskapsperspektiv hadde stor betydning for hvordan informantene la opp hverdagen etter barnas behov og interesser, men at utfordringer som tid og kunnskap om temaet hadde en avgjørende rolle for hvordan de klarte å legge til rette for barns rett til medvirkning i praksis. Det kom frem at det var en bevissthet rundt temaet og at personalet prøvde å ivareta og legge til rette for medvirkning i de fleste aktiviteter i løpet av hverdagen, men at det var en ulik tolkning av begrepet medvirkning i personalgruppen. Funnene viser at mangel på personalet, ulik tolkning av begrepet medvirkning og tid og rammer er utfordrende, men at med god struktur, kunnskapsoverføring, et barnesyn hvor personalet respekterer og inkluderer alle barns holdninger samt en bevissthet rundt temaet vil barnehagelærerne kunne ivareta barns rett til medvirkning gjennom den daglige virksomheten.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Hvordan ivaretar barnehagelæreren barns rett til medvirkning gjennom den daglige virksomheten?»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel