Estetiske erfaringsprosesser hos de yngste
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118276Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne oppgaven har vi satt vårt søkelys på problemstillingen: Hvordan kan barnehagelæreren legge til rette for estetiske erfaringsprosesser i formingsaktivitet for de yngste barna i barnehagen? Vi forstår estetiske læreprosesser som estetiske erfaringsprosesser, og viser til dette gjennom teoretiske perspektiver fra teorikapittelet. Vår forskningsprosess ble styrt gjennom forskningsspørsmålene:
Forskningsspørsmål 1:Hvordan kan estetiske erfaringsprosesser forstås i forhold til de yngste barna?
Forskningsspørsmål 2: Hvordan tilrettelegger og planlegger barnehagelæreren for estetiske erfaringsprosesser?
Forskningsspørsmål 3: Hvorfor er barnehagelærerens rolle viktig for å skape estetiske erfaringsprosesser hos de yngste barna?
Metodene vi har brukt er kvalitativ metode i form av forskningsintervju og observasjon for å samle inn datamaterialet. Gjennom forskningsprosessen har vi intervjuet 5 barnehagelærere samt tatt 3 ikke deltagende observasjoner. Våre funn fra intervju og observasjon viser at informantene er enige om at selve prosessen i formingsaktivitet er viktigere enn resultatet. Informantene vektlegger også barnets verdi av sanseerfaringer og tilegnelse av erfaringer gjennom opplevelser.Et betydelig funn vi har gjort oss er at det er viktig å være godt forberedt og at materialene ligger klare på forhånd når barna kommer inn i rommet og skal utføre formingsaktiviteten. Det er også viktig at barna får leke seg med materialene og at aktiviteten er lekbetont. Informantene belyser at barnehagelæreren må være bevisst på sin rolle under formingsaktivitet. Den voksne skal være støttende, undrende og engasjert sammen med barna.