Show simple item record

dc.contributor.advisorRusnes, Ingrid
dc.contributor.authorOpheim Roux, Veronica
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:58Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:190654262:190806183
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118277
dc.description.abstractOppgavens tittel er "foreldresamarbeid med minoritetsspråklige foreldre", og den er skrevet med utgangspunkt i følgende problemstilling: "Hvordan organiserer pedagogiske ledere samarbeid med minoritetsspråklige foreldre". For å besvare problemstillingen, har jeg benyttet meg av kvalitativ metode, i form av forskningsintervjuer med pedagogiske ledere i barnehage. Målet var å få en større innsikt i de pedagogiske lederne sitt arbeid med overnevnte tema. Jeg var intressert i å høre deres erfaringer og refleksjoner rundt det å samarbeide med foreldre med minoritetsspråklig bakgrunn. Det kom frem at de var opptatt av å skape tillitt hos foreldrene, og så på dette som en viktig faktor i arbeidet med å skape trivsel og trygghet hos barna. De hadde opplevd at språket kunne være med å gjøre samarbeidet mer krevende, og opplevde at noen ganger gikk mangel på felles språk, på bekostning av kvaliteten på samarbeidet. De hadde erfart at både de selv, og deres medarbeidere, enkelte ganger benyttet seg av enveiskommunikasjon, med fokus på enkle beskjeder og praktisk informasjon. Samtidig hadde de en bevisst holdning til dette, og de arbeidet stadig mot å invitere foreldrene inn i en mer tosidig kommunikasjon, både ved hjelp av verbalt språk, kroppspråk, og det å fysisk invitere foreldre inn i barnehagen for å selv ta del i barnets hverdag. Det kom også frem at det er både varierende og litt tilfeldig hvor mye kunnskap og erfaring den enkelte pedagog besitter på dette området, og at mange gjerne kunne dratt nytte av å dele sin kompetanse innad i barnehagen. Arbeidet med denne oppgaven har gitt meg innsikt hvordan pedagogiske ledere forholder seg til foreldresamarbeid, og minoritetsspråklige foreldre. Det har hjulpet meg til å forstå viktigheten av å reflektere rundt egne holdninger, og hvordan man møter mennesker. i tillegg har det bidratt til en større forståelse for hva hverdagen til en pedagogisk leder i barnehage kan innebære.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleForeldresamarbeid med minoritetsspråklige foreldre
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record