dc.description.abstract | Språket er sentralt i alle aktiviteter i barnehagen, men spesielt i rolleleken. Lek er også en stor del av det å være et barn og deres utvikling. Dersom et eller flere barn faller utenfor leken kan det få konsekvenser, både på identitet, selvfølelse og utvikling. Hva barnehagelæreren gjør for å følge opp at alle får språklig deltakelse er noe jeg ønsket å se nærmere på.
Gjennom en empirisk kvalitativ forskningsoppgave ønsker jeg derfor å belyse hva barnehagelæreren gjør og hvordan de ser på sin rolle i tilrettelegging for språklig deltakelse i rollelek på storbarnsavdeling. For å undersøke dette temaet har jeg intervjuet to ulike barnehagelærere ved hjelp av et semistrukturert intervju. Formålet med intervjuene var å samle data om deres tanker, oppfatninger og erfaringer rundt temaet.
Etter intervjuene kom det frem spesielt tre ulike hovedpunkter: Riktig og tilpasset kommunikasjon, relevant og interessant tilrettelegging og den voksne som rollemodell. Disse temaene er blitt drøftet ut ifra relevant teori og diverse studier. | |