Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkarsaune, Synne Nese
dc.contributor.authorLie, Silje Karin Ramsvik
dc.date.accessioned2024-02-20T16:51:17Z
dc.date.available2024-02-20T16:51:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:181864222:190721361
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118760
dc.description.abstractBarnehagen er den første samfunnsinstitusjonen barn møter. Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i temaet inkludering av barn med særskilte behov. Hvem barn med særskilte behov er, deres rettigheter, og hva som er med på å fremme eller hemme arbeidet med disse barna har lenge vært et omdiskutert tema i dagens samfunn. Oppgaven setter derfor søkelys rundt problemstillingen: «Hvordan kan barnehagelærere tilrettelegge for inkludering av barn med særskilte behov i det allmennpedagogiske tilbudet?». For å besvare problemstillingen anvender jeg en kvalitativ forskningsmetode, hvor jeg har gjennomført semistrukturertintervju av tre barnehagelærere for å få innsyn i deres tanker og erfaringer knyttet til arbeidet med inkludering av barn med særskilte behov. Oppgaven inneholder en teoretisk forankring av hovedtemaene inkludering, særskilte behov, tilrettelegging, foreldresamarbeid og personalets kompetanse, holdninger og verdier. Videre er oppgaven bygget opp, samt rundt de empiriske funnene informantene gav i intervjuene. Informantene belyser hvilke faktorer som viser seg å fremme arbeidet med barn med særskilte behov, samt hvilke faktorer som hemmer arbeidet. Informantene etterlyser mer kompetanse, økt bemanning, og større fokus på virkningen det spesialpedagogiske innholdet har for alle barn i barnehagen, men spesielt for barn som har behov for ekstra støtte og tilrettelegging. Gjennom studien er det kommet frem mye nyttig kunnskap som jeg videre vil ta med meg inn i yrket som fremtidig barnehagelærer.
dc.description.abstractKindergarten is the first social institution children encounter. This bachelor's thesis is based on the topic of inclusion of children with special needs. Who children with special needs are, their rights, and what contributes to promoting or hindering work with these children has long been a hotly debated topic in today's society. The assignment therefore puts a spotlight on the issue: «How can kindergarten teachers facilitate the inclusion of children with special needs in the general educational offer?». In order to answer the problem, I use a qualitative research method, where I have carried out semi-structured interviews with three kindergarten teachers in order to gain insight into their thoughts and experiences related to the work with the inclusion of children with special needs. The assignment contains a theoretical grounding of the main themes of inclusion, special needs, facilitation, parental cooperation and the staff's competence, attitudes and values. Furthermore, the thesis is structured around the empirical findings the informants gave in the interviews. The informants shed light on which factors prove to promote work with children with special needs, as well as which factors inhibit the work. The informants are calling for more competence, increased staffing, and a greater focus on the impact of the special educational content for all children in the nursery, but especially for children who need extra support and facilitation. Through my studies, I have gained a lot of useful knowledge which I will further take with me into the profession as a future kindergarten teacher.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleVi kan ikke tilrettelegge mer i hverdagen for dette barnet enn det vi allerede gjør
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel