Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFuglestad, Cathrine
dc.contributor.authorRavndal, Sørseth, Borghild Marita
dc.contributor.authorHølland, Camilla
dc.date.accessioned2024-02-21T16:51:17Z
dc.date.available2024-02-21T16:51:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:190654262:190806132
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119116
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi sett nærmere på estetiske opplevelser for de minste barna i barnehagen. Gjennom kvalitativ forskning har vi observert tre forskjellige formingsaktiviteter i en barnehage. Vi har forsket på denne problemstillingen: «Hvordan kan estetiske opplevelser for de minste bli synlige gjennom formingsaktiviteter?». Vi har valgt observasjon som metode for å undersøke ulike måter barn uttrykker seg på i interaksjon med forskjellige materialer. Ut fra disse uttrykksmåtene kan vi som forskere tolke det dithen at barna opplever aktivitetene som estetiske. Vi ønsket samtidig å se hvordan samspillet var mellom personalet og barna under formingsaktivitetene. Formålet med forskningen er å fremme viktigheten av å gi barn selvstendige erfaringer ved estetiske opplevelser, og å få bedre innsikt i hvordan barnas respons kommer til uttrykk. Vi har valgt å trekke frem eksempelvis John Dewey og Lev Vygotskij som relevante teoretikere for å begrunne hvilke funn vi har gjort. I tillegg har vi valgt å ta med tidligere forskning på fagområdet. Oppgaven vår inneholder i tillegg begrepsavklaringer for å vise vår forståelse av begreper relatert til problemstillingen, for å tydeliggjøre hva oppgaven vår handler om. Videre i oppgaven har vi med vår empiri og analyse, der vi ved hjelp av vår kompetanse og relevant teori har tolket funnene våre. Funnene fra analysen ble basert på barnas og de ansattes kroppslige uttrykk under observasjonene. I tillegg drøfter vi vår valgte teori og knytter teoriene opp mot våre funn. Vi avslutter med å gi en kort avrunding av oppgaven, der vi samtidig ser på ideer som vi tenker kunne vært spennende å forske videre på.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleÅ være sammen om det som oppstår i øyeblikket. Om estetiske opplevelser i barnehagen.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel