Alle skal med! Hvordan kan barnehagelæreren fremme engasjement, trivsel og deltakelse gjennom musikk i en mangfoldig barnehage?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3119450Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan pedagogiske ledere jobber med musikk i barnehagen. Problemstillingen jeg har valgt er: «Alle skal med! Hvordan kan barnehagelæreren fremme engasjement, trivsel og deltakelse gjennom musikk i en mangfoldig barnehage?». For å besvare denne problemstillingen bruker jeg en kvalitativ forskningsmetode som inkluderer intervjuer med tre pedagogiske ledere. Gjennom en tematisk analyse av intervjuene ble det identifisert tre sentrale funn. Oppgaven er strukturert basert på de empiriske funnene som ble oppnådd gjennom disse intervjuene. For det første ble det tydelig at barnehagelærerens eget engasjement og glede er avgjørende for å åpne opp for barns deltakelse og engasjement. Videre viser funnene at barnehagelærerens egenskap til å bruke musikken til å skape et unikt fellesskap gjennom delte følelser bidrar til barns deltakelse i felleskapet. Det tredje viktige funnet er betydningen av å inkludere mangfold. Respekt for barnas individuelle opplevelser og inkludering av alles interesser gjennom musikken bidrar til en mer engasjerende barnehagehverdag. Disse funnene indikerer musikkens potensial til å fremme engasjement, trivsel og deltakelse i barnehagen.