Inkludering av et barn med multippel spesielle behov i barnehagen. Et foreldre og pedagogisk leder perspektiv.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3119737Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [366]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Sammendrag:I samfunnet finner vi barn som har behov for spesiell hjelp. Dette for å kunne tilegne seg ferdigheter, kunnskap og for å på best mulig måtte kunne utvikle personligheten sin. (Sjøvik. 2014). «Barn med nedsatt funksjonsevne har prioritet ved opptak i barnehage, jf. barnehageloven § 13. I 2008 hadde 14 400 barn med nedsatt funksjonsevne eller særlige behov plass i barnehage. Dette utgjør 5,5 prosent av alle barn i barnehage». (Stortingsmelding nr. 41 (2008-2009) s. 91). Det er flere grunner til at barn trenger spesiell hjelp. Vi kan kalle dem "barn med spesielle behov" som en samlebetegnelse for de som trenger ekstra oppfølging av ulike årsaker. I min oppgave har jeg valgt å sette søkelys på ett barn som trenger akkurat denne hjelpen. Når vi sier barn med særskilte behov, kan dette være alt fra barn med synshemning, hørselshemning, bevegelseshemning og utviklingshemning. Det kan også være barn som har med emosjonelle og sosiale vansker. Med andre ord er det så mye som går under denne kategorien. (Sjøvik, 2014 s.19-20)I min oppgave skal jeg sette søkelys på ett barn som har mer enn en utfordring. Dette barnet har Multippel spesielle behov. Det vil si at dette barnet har mer enn 1 spesiell utfordring eller behov som krever ekstra oppfølgning og spesiell hjelp. Dette barnet som har kognitive utfordringer i tillegg til funksjonsnedsettelser. Problemstillingen min er: «Hvordan blir barn med Multippel spesielle behov inkludert i barnehagen» Jeg skal ta utgangspunkt i Foreldrene sine perspektiv og ped leder sitt perspektiv.
Med hjelp av intervjuer og mer fordypning av denne problemstillingen og tema har jeg sett på hvordan de ansatte jobber med inkludering av barn med spesielle behov i barnehagen.