Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUndheim, Marianne
dc.contributor.authorFrydenberg, Ada-Benedicte Thorbjørnsen
dc.date.accessioned2024-02-24T16:51:19Z
dc.date.available2024-02-24T16:51:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:181864222:190721355
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119755
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan kan ansatte i en barnehage legge til rette for bruk av digital teknologi i barnehagens lekemiljø? Jeg har gjennom tre kvalitative forskningsintervju sett på hva de ansatte i to barnehager tenker om digital teknologi og hvordan de og kollegaene deres forholder seg til bruken av dette. Gjennom intervju med 3 informanter har jeg samlet et datamateriale som viser variasjonen av tanker og holdninger i forhold til begrepet digital teknologi. Mye av det som blir vektlagt fra informantenes side er kompetanse, i form av opplæring og/eller allerede viten om digitale produkter de har i barnehagen. I tillegg har jeg sett på egenskaper barn burde tilegne seg for sin egen fremtid, i den forståelse at de kan vokse opp til å vite at digital teknologi er noe de kan bruke og påvirke. Noe av det som utpekte seg for meg gjennom intervjuene, er at motivasjon er en viktig faktor når det kommer til å omfavne den digitale teknologien i barnehagen, motivasjon til å ta disse ressursene i bruk og til å tilegne seg kunnskap om produktene. Og at de voksne overraskende nok må være litt uredde. Sentrale begreper i denne oppgaven er: Digital teknologi, holdninger, kommunikasjon, fremtid og motivasjon.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis is based on the following question: How can employees in a kindergarten facilitate the use of digital technology in the kindergarten's play environment? Through qualitative research interviews, I have looked at what three employees in two kindergartens think about digital technology and how they and their coworkers relate to its use. Through interviews with 3 respondents, I have collected data that shows the variety of thoughts and attitudes in relation to the concept of digital technology. Much of what is emphasized by the respondents is competence, either in the form of training and/or previous knowledge about digital products they could utilise in the kindergarten. In addition to this, I have looked at abilities that children should acquire for their own future, in the scence of growing up to be aware digital technology is something they can engage with and affect. What I have found is that the most important quality to have when it comes to digital technology in kindergarten is motivation. Motivation to use these resources and to acquire knowledge about the products. Key terms in this assignment are: Digital technology, attitudes, communication, future and motivation.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDigital teknologi i barnehagens lekemiljø
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel