Kostyme som estetisk impus til fantasien
Abstract
Denne bachelor oppgaven er skrevet av to studenter i barnehagelærer studiet ved Universitet i Stavanger. Via teamet kostyme som en estetisk impuls til fantasien, har vi jobbet med didaktisk oppgave, og ferdigstilt dette selv.
Vi har gjennomført et empirisk arbeid via problemstillingen “Hvordan bruker vi kostyme som estetisk impuls til fantasien i samspill med barn?”.
Vi har motivert barn til å ta i bruk annerledes lekemetoder via dramalek. Kostymer hentet fra den «gamle skattkisten» via å benytte gjennombruk og re bruk av kasserte plagg, inviterte vi barna med på nye eventyr. Alle var med å utvikle historien, via improvisasjon og estetiske samspill fikk forskingsgruppen utforske dramalekens muligheter.
Videre belyser vi vår egen erfaring sett opp mot teori og tidligere kunnskap. Dette prosjektet er basert på de tolkingene vi som studenter har sanset og registrert. Vi har rettet oppmerksomheten mot de voksnes roller i leken. Videre hva som skal til for å tilrettelegge for en trygg og god lekedynamikk i barnegruppen. Med bruk av ulike voksenroller i møte med barn i leken skal vi tilpasse oss barnas lekefantasi og lekelyst.