Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBarbara Sageidet
dc.contributor.authorBogomol, Viktoria
dc.date.accessioned2024-03-19T16:51:16Z
dc.date.available2024-03-19T16:51:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:190654262:190806213
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123207
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstract1.januar 2016 trådde i kraft 17 bærekraftsmål som FN utarbeidet for å bekjempe ulikheter, klimaendringer og fattigdom innen 2030. i 2017 fikk vi en revidert Rammeplan for barnehager, der tema Bærekraft ble en del av barnehagens verdigrunnlag. Pedagogene skal ifølge den, lede arbeidet med bærekraft på lik linje med andre områder i Rammeplanen. Problemstillingen for min oppgave er da hvordan pedagogiske ledere støtter barns utvikling av begynnende forståelse for bærekraft i en case barnehage, og hvordan dette arbeidet kan videreutvikles. Gjennom kvalitativintervju av 6 pedagogiske ledere i en barnehage i Rogaland, og analysen av empiri, kom det frem at bruk av naturen, fokus på den sosiale dimensjonen av bærekraft, og det å være gode rollemodeller er viktige i dette arbeidet. Samtidig ligger det et forbedringspotensial i arbeidet mot en bærekraftig utvikling, som bedre mattilbud, mindre forbruk, og kunnskapsutvikling blant pedagoger. Arbeidet med oppgaven ga med mye kunnskaper om temaet, og gjorde meg mer bevisst min rolle som pedagog som skal lede barn på vei mot en lysere fremtid for planeten vår.
dc.description.abstract1.January 2016 the UN prepared 17 sustainability goals to combat inequalities, climate changes and poverty within 2023. In 2017 we received a revised Framework Plan for childcare where the topic Sustainability became a part of the kindergarten’s values. According to it, the pedagogues must lead the work with the Sustainability on an equal footing with other areas in the Framework Plan. The thesis statement is how the educational leaders support children’s development of a beginning understanding of sustainability in a case- kindergarten, and how this work can be further developed. Through qualitative interviews with 6 educational leaders in a kindergarten in Rogaland, and the analysis of empirical evidence, it emerged that use of nature, focus on the social dimension of sustainability, and being good role models are important in this work. At the same time, there is a potential for improvement in the work towards sustainable development, such as better food options, less consumption, and knowledge among educators. The work on the thesis gave me a lot of knowledge about the topic, and made me more aware of my role as an educator who will lead children towards a brighter future of our planet.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan støtter barnehagelærer barns utvikling av en begynnende forståelse av bærekraft i en case-barnehage? Hvordan kan dette arbeidet videreutvikles?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel