Når NRK lukker dørene - er NRKs tilbaketrekning på Facebook positiv for lokale nyhetsmedier?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136882Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1384]
Sammendrag
I denne empiriske oppgaven er målet å undersøke om det har vært positivt for lokalenyhetsmedier i regionen at NRK Rogaland har lagt ned Facebook-siden sin. Oppgavenhar hovedvekt på empiri hentet fra Meta, men benytter også noe teori for å forklarefenomener og drøfte resultatene. I oppgaven analyserer jeg interaksjoner målt opp motantall poster, som gir meg en interaksjonsrate. Dette kan svare på om lokalavisene haropplevd større engasjement på postene sine etter at konkurrenten, NRK Rogaland, laned Facebook-siden. Jeg ser på historiske tall tilbake til våren 2022, og retter derettersøkelyset mot perioden januar til april 2024. Det er i denne perioden NRK Rogalandlegger ned Facebook-siden.De viktigste funnene denne oppgaven viser, er at avisene i Rogaland samlet settøker interaksjonsraten sin på Facebook samtidig som NRK Rogalands Facebook-sidelegges ned. På individnivå øker flere av avisene, mens noen andre opplever nedgang.Likevel er det altså en vekst samlet sett. Dette har de klart selv om det ved ensammenlignbar nedleggelse tidligere kan påvises et fall i interaksjonsraten. Funnene kanimidlertid ikke slå fast et kausalitetsforhold mellom nedleggelsen og avisenes vekst. Tildet er måleperioden for kort. Men oppgaven gir et øyeblikksbilde av de umiddelbareringvirkningene av at NRK legger ned distriktskontorenes Facebook-sider. Avslutningsvisforeslår jeg at videre forskning på temaet kan være interessant, da i etmediemangfoldsperspektiv, men at det da bør være en lengre måleperiode.