Sosiale mediers rolle til rekruttering innen hotell- og reiselivsbransjen
Description
Full text not available
Abstract
Denne bacheloroppgaven setter fokus på å besvare hva som kjennetegner enrekrutteringsprosess som foregår ved hjelp av sosiale medier og utfordringer arbeidsgiveremøter på under denne prosessen. Formålet med oppgaven er å gi innsikt i hvordan sosialemedier påvirker rekrutteringsprosessen, både for kandidatene og arbeidsgiverne. Målet er åbidra til en dypere forståelse av denne dynamikken og dermed kunne gi nyttige perspektiverfor å optimalisere rekrutteringsstrategier i bransjen.
Gjennom bruk av kvalitative intervjuer og empiriske data har vi konkludert med at sosialemedier er et kraftig verktøy for rekruttering innen hotell- og reiselivsbransjen. Sosiale mediermuliggjør kontakt med potensielle kandidater, rekruttering av sesongbasert personale oghåndtering av turnover i bransjen. Til tross for de mange fordelene, er det viktig å erkjenneulempene det følger ved rekruttering gjennom sosiale medier og sosiale persepsjoner som kanoppstå. This bachelor thesis focuses on answering what characterizes a recruitment process that takes place through the use of social media and the challenges employers face during this process. The purpose of the thesis is to provide insight into how social media influences the recruitment process, both for candidates and employers. The aim is to contribute to a deeper understanding of this dynamic and thus provide useful perspectives for optimizing recruitment strategies in the industry.
Through the use of qualitative interviews and empirical data, we have concluded that social media is a powerful tool for recruitment within the hotel and tourism industry. Social media enables contact with potential candidates, recruitment of seasonal staff, and management of turnover in the industry. Despite the many advantages, it is important to acknowledge the disadvantages associated with recruitment through social media and the social perceptions that may arise.