Hvilke faktorer må en leder i hospitalitybransjen være bevisst på for å redusere turnover?
Abstract
Turnover er et stort og kostbart problem i hospitalitybransjen, og vi ønsker derfor å undersøke hvilke faktorer som en leder i bransjen bør være bevisst på for å redusere problemet. Oppgavens hensikt er å belyse disse faktorene og komme med tiltak til lederne i bransjen slik at de kan redusere turnover i sine organisasjoner.
Vi har gjennomført en litteraturstudie for å besvare problemstillingen. Det er gjort et systematisk litteratursøk i Oria hvor det er hentet ut syv fagfellevurderte kvantitative forskningsartikler. Deretter ble det gjort et manuelt søk. Disse åtte artiklene er drøftet i lys av relevant teori for å besvare problemstillingen.
Gjennom oppgaven har vi kommet fram til flere faktorer som påvirker turnover. Blant annet, jobbtilfredshet og andre jobbholdninger, samt belastninger i arbeidslivet. I tillegg er det belyst at støttende ledelse og fellesskapsfølelse påvirker turnover.
Forskningen vi har sett på, finner ulike faktorer med ulik påvirkning. Det er tydelig at flere tiltak kan gjennomføres for å redusere turnover, men at disse tiltakene avhenger av de ansattes behov. Behov kan være forskjellige mellom ulike arbeidsplasser og avdelinger. Det er derfor essensielt at lederen lytter og ser behovene til sine ansatte.