Show simple item record

dc.contributor.advisorBruin, Marieke
dc.contributor.authorVåge, Benedikte Elisabeth
dc.date.accessioned2024-07-12T15:51:34Z
dc.date.available2024-07-12T15:51:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229931786:127967934
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140627
dc.description.abstractBakgrunnen for valg av tema i dette forskningsprosjektet grunner i praksisnær erfaring i barnehage- og skolekontekst som har ført med seg spørsmål om hvor fundamentalt inkluderingsarbeid er i barnehagen spesielt knyttet til barn som er sårbare for ekskludering, hvor barn som viser utfordrende atferd inngår. Formålet med denne studien var å utvikle kunnskap om hvordan barnehagelæreres tanker og refleksjoner om å skape likeverdige vilkår for deltakelse for barn som viser utfordrende atferd, kan påvirke utviklingen av inkluderende praksiser. Studiens forskningsspørsmål er: Hva forteller barnehagelærere om å skape likeverdige vilkår for deltakelse for barn som viser utfordrende atferd, og hvordan kan dette forstås innenfor utvikling av inkluderende praksiser? Datamaterialet i denne studien ble innhentet gjennom kvalitative forskningsintervjuer for å forstå fem barnehagelærernes erfaringer og refleksjoner om deres daglige praksis i barnehagen rettet mot barns deltakelse. Gjennom de fire dimensjonene i rammeverket til Florian et al. (2017): tilgang, samarbeid, læringsutbytte og anerkjennelse ble det forstått at barnehagelærernes erfaringer med å skape likeverdige vilkår for deltakelse for barn som viser utfordrende atferd knyttes til: Verdien av å gi alle en plass i fellesskapet, verdien av felles forståelse i kollegiet, verdien av å være i samhandling og verdien av å legge til rette for aksept. Forskningsprosjektet konkluderer med at for å kunne utvikle inkluderende praksiser som gjenspeiler verdiene som barnehagelærerne er opptatt av, krever det å samarbeide om felles forståelse for å utvikle gjennomgående anerkjennende holdninger i alle ledd i barnehagen. Kunnskapen som trer frem gjennom analysen av barnehagelærernes fortellinger kan påvirke utviklingen av inkluderende praksiser. Verdien av å rette blikket mot personalets felles forståelse av holdninger og verdier for å skape likeverdige vilkår for deltakelse for barn som viser utfordrende atferd, er av betydning for å utvikle inkluderende praksiser.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleÅ samarbeide om felles verdier: En analyse av barnehagelæreres erfaringer og refleksjoner om å skape likeverdige vilkår for deltakelse for barn som viser utfordrende atferd.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record