Samarbeidsbasert problemløsing i matematikkundervisningen på småskolen. Hvordan finner elevene løsninger sammen?
Abstract
Læreplanen og kjerneelementene i matematikkfaget (LK20) legger stor vekt på problemløsing og samarbeid. Både eldre og nyere litteratur og forskning viser tydelige fordeler med både samarbeid og problemløsing, samt kombinasjonen av disse. Ved å jobbe med problemløsing kan elevene oppnå en mer helhetlig forståelse av matematiske ideer. Gjennom samarbeidet er elevene nødt til å forklare og begrunne matematiske valg. Samtidig blir de nødt til å tolke og evaluere andres ideer og andres matematiske valg. For å undersøke samarbeidsbasert problemløsing på småskolen, har jeg valgt problemstillingen: «Hvilke løsningsstrategier bruker elevene på 3. trinn i arbeidet med samarbeidsbasert problemløsing i matematikkfaget.». Gjennom den deduktive innholdsanalysen av datamaterialet, ble det tydelig at dette forskningsspørsmålet måtte deles opp for å belyse temaet bedre. Jeg valgte derfor å dele problemstillingen inn i to forskningsspørsmål; «Hvilke løsningsstrategier bruker elevene i samarbeidsbasert problemløsing?», og «Hvilken påvirkning kan samarbeid ha i problemløsingsprosessen?».
Studien baserer seg på en analyse av observasjoner og lydopptak av tredjeklasseelever. Elevene arbeider i grupper med problemoppgaver over tre undervisningsaktiviteter. Mitt fokus er å undersøke hvilken innvirkning samarbeidet har på problemløsingsprosessen. Samt se på hvilke løsningsstrategier elevene bruker. Elevene i denne studien har lite erfaring med samarbeidsbasert problemløsing. Derfor viser løsningsstrategiene som kommer frem i studien, hvilke strategier elevene opplever som forståelige og gjennomførbare. I resultatene i denne studien, presenteres noen fordeler med samarbeid i problemløsingsprosesser, for eksempel støtte av medelever og at elevene oppdager hverandres feil. Alle strategiene som elevene brukte over de tre undervisningsaktivitetene, bli presentert, Det blir også tydelig i studien hvor relevant Polyas strategier er for elevene. Hensikten med denne studien, er å synliggjøre de matematiske fordelene med samarbeidsbasert problemløsing.