Læreres arbeid med å tilrettelegge for programmering i matematikkfaget
Description
Full text not available
Abstract
Etter innføringen av Kunnskapsløftet 2020 ble programmering et nytt og obligatorisk innhold i skolens matematikkfag. Dette stiller nye krav og skaper utfordringer for den vanlige matematikklæreren som ikke nødvendigvis har tidligere erfaring med programmering. På bakgrunn av dette utforsker masteroppgaven følgende problemstilling: Hvordan tilrettelegger matematikklærere for integrering av programmering i matematikkfaget? Problemstillingen konkretiseres ytterligere gjennom tre forskningsspørsmål som ser nærmere på hvilke kunnskaper lærerne selv anser som nødvendige for å integrere programmering i matematikkfaget og hvordan de har arbeidet for å knytte sammen programmering og matematikk. Datamaterialet har blitt samlet inn gjennom en kvalitativ studie bestående av semistrukturerte intervjuer med fire matematikklærere som jobber på ungdomstrinnet. Forskningsspørsmålene blir belyst gjennom en teoridrevet innholdsanalyse og en konvensjonell innholdsanalyse.
Resultatene viser at lærerne anser en rekke pedagogiske, matematiske og teknologiske kunnskaper som nødvendige for å gjennomføre matematikkundervisning med programmering på en meningsfylt måte. Først og fremst må grunnleggende pedagogikk, matematisk kunnskap for undervisning og generelle programmerings– og teknologiferdigheter ligge til grunn for undervisningen. Deretter må lærerne utvikle kunnskaper i krysningen mellom de ulike kunnskapskomponentene, som kjennskap til elevenes misoppfatninger i matematikkfaget, en forståelse for hvordan programmering og matematikk kan forsterke og begrense hverandre og å kunne bruke programmering som et verktøy for å lære matematikk. I tillegg må læreren være kjent med den noe endrede lærerrollen som oppstår når man integrere programmering i matematikkundervisningen. De matematiske emneområdene sannsynlighet, geometri og algoritmisk tekning knyttes sammen med programmering for å unngå at programmering og skolens matematikkfag oppleves som to separate temaer.