En sammenligning av arbeidsoppgaver i matematikklærebøker fra Vietnam og Norge
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3143254Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1084]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne studien har jeg undersøkt arbeidsoppgaver i matematikklærebøker som brukes i den norske og vietnamesiske skolen. Jeg begrenset meg til å gjennomføre en sammenligning av likheter og forskjeller i arbeidsoppgavene i algebra. Dette er gjort ved å sammenligne de kognitive nivåene i arbeidsoppgavene fra lærebøker på de trinn hvor algebra introduseres i grunnskolen (7.trinn i Vietnam og 8.trinn i Norge). De relevante bøkene for studien er grunnbøker og arbeidsbøker i matematikk på det enkelt trinn.Følgende forskningsspørsmål jeg valgte å undersøke er:
1.Hva er de kognitive nivåene i arbeidsoppgavene innenfor algebra-temaet i matematikkgrunnboken og arbeidsboken?2.Hvordan tilrettelegger matematikkgrunnboken og arbeidsboken i de to landene for elevenes utvikling av relasjonell forståelse gjennom arbeidsoppgavene?
Jeg har i dette studiet benyttet en kombinasjon av kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, også kjent som trianguleringsmetode. Denne tilnærmingen innebærer å integrere de to metodene for å dra nytte av deres gjensidige styrker slik at de kan utfylle hverandre. Den kvantitative metoden gir mulighet for en tallfestet oversikt over ulike kognitive kravsnivåer i arbeidsoppgavene. Samtidig gir den kvalitative tilnærmingen en dypere forståelse av tilnærmingen til algebra-temaene ved å analysere arbeidsoppgavene.Jeg har valgt å sette søkelys på to lærebøker fra Norge og to lærebøker fra Vietnam. Med lærebøker mener jeg både matematikk grunnbok og arbeidsbok og totalt ble åtte bøker undersøkt.
Resultatene viser at Vietnam og Norge har både likheter og forskjeller i kognitive nivåer i arbeidsoppgavene. Prosedyre uten sammenheng er dominerende i begge land. Vi observerte også at norske lærebøker har flere oppgaver på høyt kognitivt nivå enn vietnamesiske lærebøker. Antallet oppgaver på kognitivt nivå med sammenheng er omtrent det samme i begge land, mens memorering er den nest mest utbredte kategorien.
Når det gjelder tilrettelegging for elevens utvikling av relasjonell forståelse, prioriterer begge land dette, men med ulik grad og tilnærming. Vietnam legger vekt på gradvis oppbygging gjennom fokus på grunnleggende ferdigheter og kunnskaper i algebra, mens Norge legger til rette for økt relasjonell forståelse gjennom brobygging mellom tallære og algebra, i tillegg til flere praktiske arbeidsoppgaver. In this study, I have examined exercises in mathematics textbooks used in both Norwegian and Vietnamese schools. I focused on conducting a comparison of similarities and differences in algebra exercises. This was done by comparing the cognitive levels of exercises from textbooks at the stages where algebra is introduced in primary school. The relevant books for the study are mathematics textbooks and workbooks at the respective levels.The following research questions were chosen for investigation:
1.What are the cognitive levels of exercises in the mathematics textbook and workbook?2.How do the mathematics textbook and workbook in both countries facilitate students in developing a relational understanding through exercises?In this study, I utilized a combination of quantitative and qualitative research methods, also known as the triangulation method. This approach involves integrating the two methods to leverage their mutual strengths so they can complement each other. The quantitative method provides an overview of various cognitive demand levels in exercises. At the same time, the qualitative approach offers a deeper understanding of the approach to algebra topics by analyzing exercises.I chose to focus on two textbooks from Norway and two textbooks from Vietnam. By textbooks, I mean both the mathematics textbook and workbook, with a total of eight books examined.
The results show that Vietnam and Norway have both similarities and differences in cognitive levels in exercises. Procedure without context is dominant in both countries. We also observed that Norwegian textbooks have more exercises at a higher cognitive level than Vietnamese textbooks. The number of exercises at a cognitive level with context is approximately the same in both countries, while memorization is the second most prevalent category.Regarding the facilitation of the student's development of relational understanding, both countries prioritize this, but with varying degrees and approaches. Vietnam emphasizes gradual development through a focus on basic skills and knowledge in algebra, while Norway facilitates increased relational understanding through bridging between numeracy and algebra, in addition to several practical exercises.