• Vi lander på beina - En studie av bærebjelken i beredskap og redning 

      Arnesen, Marianne; Joval, Karen-Anna (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017;, Master thesis, 2017-10)
      De frivillige rednings- og beredskapsorganisasjonene spiller en svært viktig rolle i Norges beredskap. Som Justis- og beredskapsdepartementet (2016d, s. 50) i sin melding til Stortinget fremhever: «frivillige organisasjoner ...
    • "Vi lever jo egentlig av å spikre" - en casestudie om organisatorisk innovasjon og innføring av digitale løsninger 

      Sperre, Tonje (Masteroppgave/UIS-TN-IMKS/2016;, Master thesis, 2016-06)
      Totalentreprenøren Kruse Smith AS er landets sjette største konsern i sitt slag, og har siden 2012 hatt fokus på digitalisering i forbindelse med effektivisering av virksomheten på en bærekraftig måte. Byggenæringen befinner ...
    • «Vi må hele tiden være på tå-hev»- Samarbeid blant faglærere på videregående mot en inkluderende skole for alle 

      Gilje, Camilla Vestersjø (Master thesis, 2023)
      Denne oppgavens hensikt var å undersøke inkludering og samarbeid på den videregående skole. Fordi faglærere på den videregående skolen er lovpålagt å skape inkluderende læringsmiljø, søkte denne undersøkelsen å finne ut ...
    • "Vi sir aldri ei" : en studie av femininum i altadialekten 

      Stabell, Kristine Mikalsen (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-09)
      Denne masteroppgaven er en studie av femininum i altadialekten. Studien er basert på kvalitative intervju med 34 informanter i alderen 13-82 år, fra bydelene Bossekop, Elvebakken og Kronstad. Problemstillingen tok utgangspunkt ...
    • «Vi skal ha det fint sammen: En undersøkelse av små barns muligheter til medvirkning i barnehagen.» 

      Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2013). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (3. utg.). Oslo: Gyldendal.; Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2019). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (4. utg.). Oslo: Gyldendal.; Bae, B., Eide, B. J., Winger, N., & E., K. A. (2006). Temahefte om barns medvirkning. Oslo: Kunnskapsdepartementet.; Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager. Hentet 06.12.2023 fra lovdata.no: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64 - KAPITTEL_1; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode (2, utg.). Universitetsforlaget; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode. Universitetsforlaget; Dallan, O. (2017). Metode og oppgaveskriving (6. utg.). Oslo: Gyldendal,; Dallan, O. (2022). Metode og oppgaveskriving (7. utg.). Oslo: Gyldendal; Haugereid, R.L. (2021). «Vi deler de jo for å få bedre dager»: En kvalitativ studie av barnehagelærerens tanker rundt hvorfor og hvordan man deler i grupper i barnehagen. [Masteroppgave]. Universitetet i Agder.; https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-voksenkontakt-og-sosialtlekemonster-i-barnehagen/; Johansson, E. (2013). Små barns læring. Gyldendal akademisk; Kibsgaard, S., & Sandseter, H, E,. (2013). Bevegelseslek i barnekulturen, tradisjoner og kulturelt mangfold. Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L., & Moser, T. (Red). Kroppslighet i barnehagen: Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (2utg.). Oslo: Gyldendal akademisk; Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 06.12.2023 fra udir.no: https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan-for-barnehagen-bokml2017.pdf; Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk.; Løkken, G. & Søbstad, F. (2013). Observasjon og intervju i barnehagen (4. utg.). Universitetsforlaget.; Melaas, T. (2013). Blikk for lek i barnehagen. Starte, verne og videreutvikle. Oslo: Kommuneforlaget; Nordli W., & Thormodsæter Schelbred B. M., (2011) Tilstedeværende voksne- medvirkende barn. Kristiansand. Høyskoleforlaget AS- Norwegian Academic press; Nordli, W., & Thormodsæter, B, M, S. (2011). Tilstedeværende voksne- medvirkende barn: Endringsarbeid i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget; Osnes, H., & Skaug, H, N. (2015, 18. september) Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen. Hentet fra; Pramling Samuelsson, I., Williams, P. & Sheridan, S. (2015). Stora barngrupper i förskolan relaterat till läroplanens intentioner. nordisk barnehageforskning, 9, 1- 14. https://doi.org/10.7577/nbf.1012; Pramling Samuelsson, I., Williams, P., Sheridan, S. & Hellman, A. (2016). Swedish preschool teachers’ ideas of the ideal preschool group. Journal of early childhood research: ECR, 14(4), 444-460. https://doi.org/10.1177/1476718X14559233; Wadel, C. (2014). Feltarbeid i egen kultur (Rev. Utg. ved Carl Cato Wadel og Otto Laurits Fugelstad). Cappelen Damm.; Wolf, K. D. (2014). Små barns lek og samspill i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget; Wolf, K. D. (2017). I møte med barns spontane lek. Øksnes, M., & Rasmussen, T, H. (Red). Barndom i barnehagen: Lek. Oslo: Cappelen Damm Akademisk; Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum; Öhman, M. (2020, 30. oktober). Hva gjør du når barna leker? Barnehageforum.; https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=6178; Øksnes, M. & Sundsdal, E. (2015). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Til forsvar for barns spontane lek, 15 (2), 2.; https://doi.org/10.17585/ntpk.v1.89 (Bachelor thesis, 2024)
      Studien undersøker problemstillingen "Hva kan bidra til at småbarn får medvirke sin hverdag på småbarnsavdelingen?" gjennom observasjoner og feltsamtaler på en barnehageavdeling. Tre ulike lekesituasjoner ble analysert: ...
    • «Vi skal jo ikke være psykologer for barna» - Norsklæreres holdninger til psykisk helse som en del av Folkehelse og Livsmestring 

      Bergskaug, Anders (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven har psykisk helse og Folkehelse og Livsmestring som tema. Oppgaven benytter en kvalitativ intervjustudie for å belyse følgende problemstilling: Hvilke holdninger har norsklærere på ungdomstrinnet til ...
    • "Vi skal jo på en måte vurdere hele tiden nå" En studie om læreres underveisvurdering, vurderingskompetanse og vurderingskultur i norskfaget på ungdomstrinnet 

      Loe, Carina (Master thesis, 2022)
      I Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 har vurderingens betydning for elevers læring blitt understreket i sterkere grad enn i tidligere læreplaner, og underveisvurdering har fått en sentral rolle. Denne masteroppgaven ...
    • "Vi tar ansvar, men er vi en High Reliability Organization?" 

      Pettersen, Øystein (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2012;, Master thesis, 2012)
      Denne Masteroppgaven i Samfunnssikkerhet er opptatt av trusselbildet i det norske arbeidslivet generelt og i bygg- og anleggsbransjen (BA) spesielt. Dette er en industri som har hatt stabilt høye skade- og ulykkesstatistikker, ...
    • "Vi trenger ikke gjøre eleven mer spesiell enn han er": En kvalitativ studie av hvordan noen norsklærere tilrettelegger for elever med norsk som andrespråk 

      Olena Grindhaug (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har sett på hvordan norsklærere tilrettelegger for elever med norsk som andrespråk i den ordinære norskundervisningen gjennom følgende problemstilling: På hvilke måter organiserer norsklærere ...
    • "Vi trodde det bare var å skru på, ikke sant?": En casestudie av innovasjon og endring i offentlig sektor 

      Irmelin, Skålevik (Masteroppgave/UIS-SV-IMS/2018;, Master thesis, 2018-06-15)
      Sammendrag Bakgrunnen for oppgaven er en ny tekniske løsning, eInnsyn, som skal gjøre det enklere for samfunnsborgere å søke om innsyn i offentlige saksdokumenter. Den nye løsningen skulle implementeres i 121 ulike ...
    • «Vi var fullstendig avhengig av hjelpen fra lokalbefolkningen» - En kvalitativ studie av rollen lokalbefolkningen i Longyearbyen har i håndteringen av snøskred og snøskredøvelser 

      Tengesdal, Stig Morten (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017;, Master thesis, 2017-06-14)
      Bakteppet for dette forskningsprosjektet er det urbane snøskredet i Longyearbyen på Spitsbergen 19. desember 2015. Snøskredet gikk fra fjellet Sukkertoppen og kostet to mennesker livet og forårsaket store materielle skader ...
    • «Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn 

      Rangnes, Hege (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-09)
      Avhandlingen ««Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn» har sin bakgrunn ...
    • ”Vi vet de er der, men vi ser dem ikke” 

      Stavne, Silje Brennesvik (Masteroppgave/UIS-SV-IH/2014;, Master thesis, 2014)
      Bakgrunnen for denne oppgaven har vært den økende oppmerksomheten man i senere tid har sett med tanke på barn som lever i familier med problematisk rusmiddelbruk. Det er antydet at mellom 90 000 og 230 000 barn i Norge ...
    • “Vi … er på vei inn i en tidsalder der det i stor grad er kvinnekjønnet som setter premissene for samfunnsutviklingen” – en kritisk analyse av lærebøker i samfunnsfag 

      Handal, Marte (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Gender equality is percieved as a core value in the Norwegian society and is mentioned several times in the curriculum produced by The Norwegian Directorate for Education and Training. The Norwegian Education Act demands ...
    • Viability assessment of the biogas development in Jæren 

      Coronado, Nataly Mijangos (Master thesis, 2021)
      The main purpose of this thesis is to explore the existing will to accelerate biogas production in South Jæren (Sør-Jæren), more precisely in the communities of Vigrestad, Varhaug, and Nærbø. It centers on analyzing the ...
    • “Vibaa er komaa!” : Nokre drag ved det litterære språket i romanen Fred og andre verk av Arne Garborg 

      Særheim, Inge (Journal article, 2009)
      I Arne Garborgs litterære verk er ordval, språkleg form og målføring ein viktig del av miljø- og personskildringa, og har klar litterær funksjon. Garborg omtala Fred (1892) som sin “naturalistiske Jær- roman”. Også språkleg ...
    • Vibrasjonsbasert piezoelektronisk kraftforsyning 

      Jenssen, Kristian Solheim (Master thesis, 2022)
    • Vibrasjonsbasert tilstandsovervåkning av girkasse på industrirobot 

      Bjelland, Jørgen (Masteroppgave/UIS-TN-IDE/2020;, Master thesis, 2020-06)
      Denne rapporten omhandler tolkning av vibrasjonssignaler målt i en girkasse på en industrirobot fra ABB av typen IRB5500. Motivasjonen for arbeidet er å se om vibrasjonsmålingene kan brukes i et tilstandsbasert overvåkingssystem. ...
    • Vibration analysis of offshore piping systems under maintenance and modification projects. 

      Tasintu, Paturat (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2013;, Master thesis, 2013-06-12)
      Piping vibration failures have been one of the major causes of downtime, fatigue failures, leaks, high noise, fires and explosion in petrochemical plants. Normally excessive vibration levels occur from pulsation of ...
    • Vibration energy harvesting in a well 

      Yastrebov, Artem (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2016;, Master thesis, 2016-06)
      The main objective of this thesis is to study the possible solution for the supply of electric energy to autonomous systems in a well via vibration harvesting modules. Some autonomous systems such as pressure/temperature ...