Browsing Universitetet i Stavanger by Title
Now showing items 9480-9499 of 18616
-
”Jeg må få en 5'er eller 6'er, ellers går det galt!”: Kan tiltaket 'Balanse i livet' bedre videregående elevers mestring av skolerelatert stress?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-30)Samfunnet i dag kan tyde på å være preget av en økende individualisering og et sterkere press om å prestere i skolen. I sammenheng med dette har bekymringer for utvikling av psykisk helse blant ungdom økt. Gjennomsnit ... -
«Jeg ordner og jeg prøver å huske det til neste tekst, men så glemmer jeg det.» En kvalitativ studie av læreres og andrespråkselevers opplevelser av funksjonell respons på elevtekster.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven i norsk har vært å se nærmere på læreres og andrespråkselevers opplevelser av hva som er funksjonell respons på elevtekster. Gjennom tidligere teori og forskning er respons løftet frem som ... -
«Jeg prøver å kjenne på følelsen av mestring og pliktoppfyllelse – men jeg kan ikke finne den» Å mestre livet i norskfaglige tekster: en lærerfaglig analyse av «Evig søndag»
(Master thesis, 2021)I denne studien spør jeg hvordan lesing av «Evig søndag» kan kobles opp til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i litteraturundervisningen på ungdomstrinnet. For å finne svar på problemstillingen min ... -
«Jeg savner jo egentlig at det er flere som er med å jobbe rundt det»: En kvalitativ studie som undersøker kroppsøvingslæreres arbeid med LK20 og mulige konsekvenser for den praktiske undervisningen i faget.
(Master thesis, 2023)Formål og forskningsspørsmål: Formålet med studien er å få en dypere innsikt i, og større forståelse av hvordan kroppsøvingslærere arbeider med gjeldende læreplan (LK20), og hvilke mulige konsekvenser dette arbeidet, og ... -
«Jeg skal ikke si det er krise, men det kan ødelegge veldig mye». Om hvordan elever, med behov for litt ekstra tilrettelegging, opplever overgangen til ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for studien er et ønske om å undersøke overgangen til ungdomsskolen. Dette er en stor, viktig og også litt vanskelig overgang. Elevene går fra barn til ungdom, størst til minst, det skjer en rolleendring, oppbrudd ... -
«Jeg står alene i en gymsal med 30 elever, uten hjelp». Kroppsøvingslærerens motivasjon for å undervise i faget.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om kroppsøvingslærerens motivasjon for å undervise i faget. Jakobsen (2011) presenterte i sin kartleggingsstudie, at kroppsøvingslærere er den gruppen lærere der det er flest som vurderer å ... -
«Jeg synes ofte det er ganske vanskelig å finne små svar når det er mye tekst og liten skrift»: Lesemediets betydning for leseforståelsen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvilken betydning lesemedium har for leseforståelsen. Det er tre lesemedier som blir undersøkt og sammenlignet, papirtekst, hybridtekst (PDF-fil på skjerm) og heldigital tekst (digital tekst ... -
«Jeg tenker aldri på det som skjedde, men det hender det tenker på meg» Framstillingen av seksuelle overgrep som tabu i romanene Kinderwhore (2018) av Maria Kjos Fonn og Mine fem år som far (2014) av Bjarte Breiteig.
(Master thesis, 2021)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en komparativ analyse av to romaner som begge tematiserer seksuelle overgrep i familiære relasjoner, henholdsvis Kinderwhore (2018) av Maria Kjos Fonn og Mine fem år ... -
”Jeg tenker at jeg har dårlig selvkontroll når det kommer til mat og søtsaker”- En kvalitativ studie om kvinners opplevelse av eget kosthold.
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Overvekt og fedme er et globalt folkehelseproblem, og det har betydelige samfunnsmessige, økonomiske og individuelle konsekvenser. Å få en økt forståelse av hvordan en gruppe kvinner som selv opplever at de har ... -
«Jeg trodde samene bare var ute og hadde det kjekt og sånn» - En kvalitativ studie hvor bruken av film og roman sammenlignes som verktøy for å utvikle historisk empati hos grunnskoleelever
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-18)Et av kjerneelementene innen historiefaget i fagfornyelsen LK2020 er historisk empati. Historisk empati gir en innfallsvinkel til historien som kan gi elevene en bedre og dypere forståelse av fortiden. Formålet med dette ... -
"Jeg vet ikke hva de vet om meg, men mappen min er ganske stor"- Hvordan opplever langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp informasjonsinnhenting og informasjonsflyt i møte med hjelpeapparatet?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Oppgavens tema er ivaretakelse av personvern overfor langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp. Problemstillingen er: Hvordan opplever langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp informasjonsinnhenting og informasjonsflyt ... -
"Jeg vet ikke om jeg er mann eller kvinne". En analyse av hovedkaraktererens kjønnede livsverden i Det finnes eg stor åpen plass i Bordeaux av Hannes Ørstavik (2013).
(Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgaven er en analyse av den kjønnede livsverdenen til hovedkarakteren i Hannes Ørstaviks roman Det finnes en stor åpen plass i Bordeaux. Sentrale tema er identitet og frihet. Romanen forteller om hovedpersonen ... -
"Jeg vil ikke holde et menneske" - en kvalitativ studie av miljøpersonalets opplevelse ved å forebygge og gjennomføre tvangsvedtak overfor personer med psykisk utviklingshemning.
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave som omhandler forebygging og gjennomføring av tvangsvedtak overfor personer med psykisk utviklingshemning som bor i bofellesskap. Målet er å belyse hvordan miljøpersonell opplever å forebygge og ... -
“Jeg vil jo bli flinkere og ikke dårligere”: En kvalitativ studie av tre ungdomsskoleelever i norskfaget.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hva som motiverer de høytpresterende elevene i norskfaget. Med begrepet høytpresterende elever menes de elevene som oppnår toppkarakterer i norskfaget. Det empiriske utvalget består av kvalitative ... -
“Jeg vil jo bli flinkere og ikke dårligere”: En kvalitativ studie av tre ungdomsskoleelever i norskfaget.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hva som motiverer de høytpresterende elevene i norskfaget. Med begrepet høytpresterende elever menes de elevene som oppnår toppkarakterer i norskfaget. Det empiriske utvalget består av kvalitative ... -
«Jeg vil si jeg ble kraftig rammet av det»
(Master thesis, 2021)Koronapandemien påvirker toppidrettsutøveres hverdag og begrenser deres muligheter til å trene som vanlig, konkurrere og oppleve publikum. Formålet med undersøkelsen var å finne ut i hvilken grad koronapandemien har hatt ... -
«Jeg vil skrive ryddig og interessant». Bruk av argumenterende skriverammer i ungdomsskolen ut i fra et elevperspektiv.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Den norske læreplanen vektlegger skriving i skolen svært høyt. Elevene skal etter endt skolegang tre inn i et samfunn som stiller krav til en kompleks tekstkompetanse. Gjennom skriveopplæringen i skolen skal elevene utvikles ... -
"Jeg vil være datter, ikke pleier!" En kvalitativ studie om mestring og utholdenhet hos yrkesaktive døtre som har hjemmeboende foreldre med demens.
(Masteroppgave/UIS-SV-IH/2014;, Master thesis, 2014-06-27)Bakgrunn: Å være pårørende til en person med demens kan være en langvarig og utfordrende prosess. Nyere nasjonale føringer har satt fokus på pårørendes rolle. Det kreves en ny pårørendepolitikk som anerkjenner og verdsetter ... -
Jenter med Asperger Syndrom i Barneskolen. Hjelp til lærere når jenter har skjulte vansker
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne masteroppgaven var å få kunnskap om jenter med symptomer på asperger syndrom i barneskolen. Tanken bak var å hjelpe udiagnostisert jenter med symptomer på asperger syndrom til et liv med stor grad av ... -
Jenter og gutters valg av lek og lekepartner i barnehagens innemiljø.
(Bachelor thesis, 2022)