Blar i Universitetet i Stavanger på tittel
Viser treff 9440-9459 av 18578
-
"Jakten på Supermann" : en studie av hvordan lederrollen oppleves for førstegangsledere i norsk bank- og finansbransje.
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;, Master thesis, 2015-01-15)Temaet for denne masteroppgaven var førstegangsledelse i bank- og finansnæringen, hvor studiets formål var å få økt kunnskap og innsikt i hvordan banksjefer opplevde å bli leder for første gang og hvordan deres forståelse ... -
Jane Eyre and Heathcliff – a comparative study of the antihero and the antiheroine
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-11)This thesis has two major purposes: to examine the concept antihero and to discuss if the literary figures of Charlotte Brontë’s Jane in Jane Eyre (1847) and Emily Brontë’s Heathcliff in Wuthering Heights (1847), conform ... -
Java Bluetooth wireless technology for evaluating student performance in classroom
(Journal article; Peer reviewed, 2005)This paper focuses on the use of Java Bluetooth wireless technology for evaluation of student performance in classroom. First, an introduction to Bluetooth wireless technology is given. Second, use of Java technology for ... -
Jealousy due to social media? A systematic literature review and framework of social media-induced jealousy
(Peer reviewed; Journal article, 2021-04)Purpose The association between social media and jealousy is an aspect of the dark side of social media that has garnered significant attention in the past decade. However, the understanding of this association is fragmented ... -
Jeg blir utfordret på hvordan jeg tenker: Opplevelsen av veiledningsordningen for nyutdanna barnehagelærere i lys av nasjonale rammer for veiledning
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg rettet søkelyset mot opplevelsen av veiledning for nyutdanna, i lys av nasjonale rammer utarbeidet av organisasjoner knyttet til barnehager og skoler. Mitt søkelys er på prinsipper og forpliktelser ... -
"Jeg er ganske sikker på at hun er meg" : om selvkonstruksjon i tekster av Linnéa Myhre
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015)At grensene mellom det private og det offentlige er mindre tydelige er verken en ny erkjennelse eller særlig omdiskutert, og grensene er forskjøvet ytterligere som følge av utviklingen av nettet. Grenseforskyvningen innebærer ... -
«Jeg er hele meg» En kvalitativ studie om opplevelsen av å leve med overvekt med særlig fokus på skamaspektet.
(Masteroppgave/UIS-SV-IH/2017;, Master thesis, 2017-06)Sammendrag Bakgrunn: Overvekt er et økende problem globalt og nasjonalt. Personer med overvekt blir utsatt for stigmatisering som kan føre til følelse av skyld og skam. Skyld og skam kan føre til vedlikehold av overvekt, ... -
"Jeg er ingen problemstilling" - en lyttende lesning til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme i selvbiografien: Jeg vil leve
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)I denne oppgaven har jeg lyttet med oppmerksomhet til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme som offentlig aktør, gjennom en analyse og nærlesning av hennes selvbiografi Jeg vil leve. Marte Wexelsen Goksøyr har Downs syndrom, og ... -
«Jeg får et helt annet innblikk»: Fagpersoners erfaringer med familieorientert praksis i rusfeltet
(Peer reviewed; Journal article, 2020-04)Aim: Family members’ lives and health are seriously affected by alcohol- and drug addiction in close relationships, and research on addiction treatment shows that outcome of treatment is better when family is involved, ... -
"Jeg forstår matematikken, jeg kan bare ikke bevise det" - bevisets og argumentasjonens stilling i matematikkfaget i norsk skole sett i lys av TIMSS og PISA resultater
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Bakgrunnen for å gå i gang med arbeidet med denne oppgaven var at jeg hadde lagt merke til at jeg stadig hørte om norske elevers resultater på internasjonale tester som Trends in International Mathematics and Science Study ... -
«Jeg forventer at vi spiller mye fotball, det er det som gjør gymmen gøy!» En kvalitativ studie om kroppsøvingens vei fra aktivitetsfag til læringsfag i norsk skole
(Master thesis, 2022)Hensikt: Å kartlegge hvordan kroppsøvingsfaget praktiseres, og deretter forske på hvordan faget kan gå fra å være et aktivitetsfag til et læringsfag i den norske skolen. Teori: Oppgaven lener seg på teori fra kjente ... -
"Jeg føler du får god trim for hjernen" - En studie av tre niendeklassingers bruk av litterær kompetanse i arbeid med en lengre abstrus tekst i norskfaget
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med dette kvalitative masterprosjektet er å undersøke hvilke uttrykk for litterær kompetanse som kommer til syne hos 9. klassinger i arbeid med en krevende, abstrus tekst i norskfaget. Prosjektets premiss ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering
(Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering.
(Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
"Jeg føler meg som en ordentlig forsker" En kvalitativ studie om rammelek i naturfag på 2. trinn.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever tar skriftspråket i bruk når de leker forskere i naturfag. Forskningsspørsmålene jeg søker svar på er: Hvordan tar elevene på 2. trinn i bruk skriftspråket når de i rammelek ... -
«Jeg har ikke lyst til å dø, men jeg lurer mange ganger på hvorfor jeg ble født, mamma ...». En kvalitativ studie om hvordan statsforvalteren forstår skolemiljøsaker der elever opplever seg krenket av medelever
(Master thesis, 2022)Et nytt kapittel 9A i opplæringsloven trådte i kraft 1. august 2017, med hensikt å sikre alle elever retten til et trygt og godt skolemiljø. Sentrale endringer var styrket rettigheter til elever som opplever mobbing, og ... -
«Jeg har ikke trykt!»: Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen utforskes barnehagebarns og barnehagelæreres ytringer om teknologi i samtalebasert gruppelesing av digitale bildebøker på nettbrett i norske barnehager. Flere tidligere studier om lesing på nettbrett har ... -
“Jeg holdt på å si express yourself”: A study of social factors that motivate young adults in Norway to use English code-switching
(Master thesis, 2023)This thesis is a study of the social factors that influence young adults in Norway to code-switch between the Norwegian language and the English language. The study uses both qualitative and quantitative approaches, with ... -
“Jeg kan ikke synge”, og andre bemerkninger fra barnehagelærere: en studie om musikalitet og utøvelse av musikk i barnehage.
(Bachelor thesis, 2022)Musikk er en viktig del av alle menneskers liv, gjennom hele livsløpet. Til tross for dette, kan mange ha et komplisert forhold til musikk og ens egen musikalitet. I denne bacheloroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i ... -
«Jeg lever i blodig alvor. Jeg har vennet meg til alvoret, og klarer kanskje aldri å leve i letthet». Vigdis Hjorths Hva er det med mor som pårørenderoman.
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skal jeg undersøke Vigdis Hjorths samtidsroman Hva er det med mor (2000). Romanen er et portrett av en mor som slitet med alkoholmisbruk. Alkoholmisbruk betegnes som en sykdom, og jeg vil i denne oppgaven ...