Blar i UiS Brage på tittel
Viser treff 10820-10839 av 19575
-
Lekpreget norskundervisning på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Vi søker å svare på hva som skjer når én 6.klasse deltar i lekpreget norskundervisning med estetiske dimensjoner. Elevene forholdt seg gjennomgående til Roald Dahls Matilda.Vi avdekker og drøfter sammenhenger mellom lek, ... -
Leksefri skole - En eksplorativ studie om hva leksefrie skoler er og hvordan det påvirker lærernes arbeid
(Master thesis, 2021)Som et innlegg i den pågående leksedebatten var målet med studien å bidra med økt forståelse og kunnskap om leksefrie skoler. Hensikten var å undersøke, beskrive og analysere begrepet «leksefri skole», samt å se på hvilke ... -
"Lenket fast i PC-en, mens døra lukkes for primæroppgaven". HR-transformasjonen i Forsvaret - omstilling på engasjementet løs?
(Master thesis, 2017)HR-rollen i Forsvaret er under endring. Det foregår en omorganisering av selve HR-funksjonen, og følgelig en endring i forhold til hvem som skal utføre arbeidet innenfor fagområdet. Mange oppgaver skal sentraliseres i ... -
Leptogenesis in crossing and runaway regimes.
(Journal article; Peer reviewed, 2014-07)We study the impact of effective thermal masses and widths on resonant lepto-genesis. We identify two distinct possibilities which we refer to as ‘crossing’ and ‘runaway’ regimes. In the runaway regime the mass difference ... -
"Les de av og til i naturfagstimane?" - Ein kvalitativ studie av elevar sine erfaringar med å lesa naturfaglege tekstar.
(Master thesis, 2021)Samandrag Det å kunna lesa er ein føresetnad for å tileigna seg kunnskap og informasjon frå ulike tekstar, og uansett kva for ei utdanning eller jobb ein tek, vil god lesedugleik vera av stor verdi. Likevel har det vist ... -
Leseark eller lesebok? En analyse og drøfting av tekster lærerne produserer selv og tekster i lesebok
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med denne studien var å undersøke hvilke tekster som er meningsfulle for en førsteklassing sett i lys av teoriene Phonics og Whole Language. Leseark som lærere produserer selv og Fabel 1 lesebok som ble gitt ut ... -
Leseferdighet hos elever med komorbide vansker
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for masterprosjektet var elever med lesevansker og elever med komorbide lese- og regnevansker. Målet var å undersøke hva som kjennetegnet leseferdigheten til førsteklassinger med lesevansker og førsteklassinger ... -
Leseflyt og motivasjon- en kvalitativ tilnærming til repetert lesing som metode
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-05-14)Formål og problemstilling: Formålet med studien er å få kunnskaper, forståelse og innsikt i hvordan elevene leser teksten fra gang til gang. Dette vil kunne gi lærere bedre forståelse av denne metoden slik at de kan legge ... -
Leseflyt på mellomtrinnet - en kvalitativ studie av læreres vurdering og trening av leseflyt med utgangspunkt i kartleggingsverktøyet SOL
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-05-31)Sammendrag I denne avhandlingen har fokuset vært rettet mot kartlegging av lesing, og leseflyt spesifikt. Målet for forskningen har vært å løfte frem hvordan erfarne lærere kartlegger elevers leseflyt og hvordan de ser ... -
Leseforståelse og begrepsforståelse hos elever på 5.trinn i lesing av læreboktekst i samfunnsfag
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Bakgrunn og formål Bakgrunn for oppgaven var interessen for elevers leseforståelse og begrepsforståelse når de leser fagtekster. Kunnskapsløftet -06 har økt fokus på lesing i alle fag, og alle lærere blir med dette ... -
Leseforståelsesstrategier hos elever på femte trinn : en kvalitet undersøkelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Målet med denne oppgaven er å utforske leseforståelsesstrategiene hos fire elever på femte trinn som har skåret innenfor mestringsnivå en og tre på den nasjonale leseprøven høsten 2007. I denne forbindelse ønsker jeg å ... -
Lesekultur i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2022-08)Lekser har lange tradisjoner i skolen, til tross for blandede funn når det gjelder verdien av disse. En positiv verdi av lekser vil være avhengig av hvordan lekser rammes inn og følges opp i den daglige undervisningen. ... -
Leselyst i videregående skole: En studie av engasjementet til videregåendeelever under lesing av og litterære samtaler rundt vanskelige skjønnlitterære tekster
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven forsøker jeg å svare på problemstillingen hvordan påvirker ulik grad av læringsinstruks videregåendeelevers engasjement og leselyst ved lesing og diskusjon av høyfriksjonstekster i norskfaget? For å ... -
Lesemøtet som arena for utvikling av litterær kompetanse: Elever på tiende trinn leser for elever på første trinn
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-11)This thesis explores how participating in buddy reading events contributes to students’ literary competence. Buddy reading implies tenth-graders (15 years old) paired with first-graders (6 years old) for one-on-one reading ... -
Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse
(Journal article; Peer reviewed, 2016-04)Distinksjonen knyttet til generell og fagspesifikk lese- og skriveopplæring i fagene har fått fornyet interesse både i norsk og internasjonal sammenheng. Denne artikkelen diskuterer hva dette betyr i norskfagets ... -
Leserens emosjonelle respons i "Kunsten å stamme uten at noen merker det" (2022) - En retorisk og affektteoretisk lesning av Lars Petter Sveens selvbiografi.
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven gjør jeg en affektteoretisk og retorisk analyse av selvbiografien Kunsten å stamme uten at noen merker det av Lars Petter Sveen. Oppgaven undersøker de følelsesmessige grepene forfatteren tar for å påvirke ... -
Leseteater som metode i språkundervisning
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Leseteater går ut på at en gruppe leser høyt en tekst som er delt opp i mindre enheter. Metoden kan brukes i fremmed- språkundervisning med elever av ulik alder og på ulike nivå, og med ulike teksttyper. Artikkelen gjør ... -
Lesing - på skjerm eller papir; er det så nøye, da?
(Journal article, 2010)I dag er leseferdigheter trolig viktigere enn noensinne. Vi lever i et komplekst samfunn med høy informasjonstetthet. Dette stiller store krav til vår evne til å orientere oss i et enormt tekstilfang, og å tilegne oss stoff ... -
Lesing i samfunnsfag. En studie av hvordan samfunnsfaglærere kan fremme leseforståelse hos elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)I denne studien drøfter jeg hvordan lærere kan fremme leseforståelse hos elever i ungdomsskolen i samfunnsfag. Metodene som er benyttet i studien er kvalitativ observasjon og intervju. Respondentene er to lærere som har ...