Browsing UiS Brage by Author "Fauskanger, Janne"
Now showing items 1-20 of 38
-
Bringing Nordic mathematics education into the future : a review of the papers presented at the NORMA20 conference
Fauskanger, Janne; Naalsund, Margrethe; Nilsen, Hans Kristian; Nortvedt, Guri A.; Pálsdóttir, Guðbjörg; Portaankorva-Koivisto, Päivi; Radišić, Jelena; Sigurjónsson, Jóhann Örn; Wernberg, Anna (Chapter, 2022)The NORMA conferences held triennially gather academics from the Nordic area and beyond. The conferences offer a window into the key topics and outcomes of Nordic mathematics education research. This paper presents an ... -
Bringing Nordic mathematics education into the future : Preceedings of Norma 20 : The ninth Nordic conference on mathematics education Oslo, 2021
Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hreinsdottir, Freyja; Hähkioniemi, Marcus; Jessen, Britta Eyrich; Kurvits, J.; Liljekvist, Yvonne; Misfeldt, Morten; Naalsund, Margrethe; Nilsen, Hans Kristian; Palsdottir, Gudbjørg; Portaankorva-Koivisto, Päivi; Radisic, J.; Werneberg, A. (Skrifter från Svensk förening för matematikdidaktisk forskning;, Book, 2021)This volume presents Nordic mathematics education research, which will be presented at the Ninth Nordic Conference on Mathematics Education, NORMA 20, in Oslo, Norway, in June 2021. The theme of NORMA 20 regards what it ... -
Bruk av lærarhandlingar for å støtta kollektiv resonnering og argumentasjon hjå elevar i heilklassesamtalar i matematikkundervisning
Sandvik, Trygve (Master thesis, 2023)«Resonnering og argumentasjon» er eitt av kjerneelementa i den nye læreplanen i matematikk, og har med det fått auka fokus og ein viktig plass i matematikkfaget i skulen. Med bakgrunn i dette har denne studien som føremål ... -
Det komplekse arbeidet med å lede matematiske samtaler: en lærers bruk av samtaletrekk, og videre oppfølging av disse.
Pedersen, Rakel (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Forskning på samtaler i matematikkundervisning er et forskningsområde i vekst. Å engasjere elevene i samtaler i klasserommet viser seg å gi gode muligheter for læring (Chapin, O’Connor, & Anderson, 2009; Strandberg & Manger, ... -
«Du bare gjorde det, ja, men… det er litt skummelt når vi bare gjør ting» - En første klasses sosiomatematiske normer for hva som regnes som en akseptabel matematisk forklaring i plenumssamtaler
Eide, Alva Amalie Talsnes Eide (Master thesis, 2021)Forklaringer kan tilby viktig informasjon om de andre deltakerne i matematikkundervisningen sin tenkemåte, og et bevisst arbeid med forklaringer, kan bedre elevenes læring. Gjennom sosiomatematiske normer for akseptable ... -
Elevers motivasjon for problemløsingsorientert matematikkundervisning
Berentsen, Krister (Master thesis, 2023)Motivasjon viser seg å være en viktig faktor for elevenes prestasjoner i matematikk. Siden problemløsing har fått en sentral plass i norsk skole, fører dette til at elevene nå må utforske, argumentere og resonnere. Dette ... -
En analyse av eksemplifiseringen i et malawisk klasserom gjennom summative- og teoridrevne innholdsanalyser
Dreyer, Tore (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-11)Bruk av eksempler (eksemplifisering) i matematikkundervisningen er essensielt for elevenes læringsutbytte. Denne studien har undersøkt to læreres eksemplifisering på 6. trinn på en byskole i Malawi. I eksemplifiseringen ... -
An exploration of how mathematics teacher educators invite pre-service teachers to participate in lessons about the teaching of number concepts and operations in early years.
Longwe-Mandala, Justina; Fauskanger, Janne (Chapter, 2022)This study explores the nature of pre-service teachers participation in their lessons on how to teach number concepts and operations to learners in early years of primary school. The paper is part of a qualitative case ... -
Exploring opportunities to learn mathematics in practice-based teacher education : a Norwegian case study
Hovtun, Gaute; Mosvold, Reidar; Bjuland, Raymond; Fauskanger, Janne; Gjære, Åsmund Lillevik; Jakobsen, Arne; Kristensen, Morten Søyland (Chapter, 2021)This study critically examines the opportunities a group of prospective teachers—participating in learning cycles of enactment and investigation as part of their teacher education—has for developing their mathematical ... -
Fra ensomme svaler til fugler i flokk - skolebaserte praksisplaner som redskap i utvikling av felles forståelse i praksisskolen.
Fauskanger, Janne; Hanssen, Brit; Helgevold, Nina (Peer reviewed; Journal article, 2019)Praksislærere opplever at de alene har ansvaret for lærerstudenters praksisopplæring, og at praksisskolerektorer mer tar et administrativt enn et faglig ansvar for praksisopplæringen. Med dette som utgangspunkt diskuteres ... -
Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag.
Mosvold, Reidar; Fauskanger, Janne; Wæge, Kjersti (Peer reviewed; Journal article, 2018)Denne artikkelen undersøker endringer i tilnærmingen til matematikkfaget i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene fra 2010 til 2017. Mens retningslinjene fra 2010 hadde fokus på at grunnskolelærerstudentene ... -
Frafall og omvalg i lærerutdanningen : hva kan vi gjøre noe med og hva må vi leve med?
Fauskanger, Janne; Hanssen, Brit (Journal article; Peer reviewed, 2011-06)Vi vet hvor mange studenter som slutter i allmennlærerutdanningen (ALU)1, hvor mange som fullfører den på normert tid og hvor mange som bruker lenger tid enn den normerte. Utover det vet vi faktisk lite om hvorfor ... -
Født sånn, eller blitt sånn? Matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise
Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar; Kristensen, Morten Søyland (Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen analyserer vi matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise. Innholdsanalyse av 40 erfarne læreres svar på en spørreundersøkelse, viser at flere ser på aspekter ved evnen til å undervise som ... -
Good mathematics teaching as constructed in Norwegian teachers’ discourses
Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar; Valenta, Anita; Bjuland, Raymond (Chapter, 2018)This paper explores the notion of good mathematics teaching as constructed in the discourses of practicing Norwegian mathematics teachers. Analyses of data from group interviews show that the teachers tend to conceptualize ... -
"Hva gjør vi nå da?": En lærers bruk og oppfølging av spørsmål for å invitere elevene inn i matematiske helklassesamtaler
Danielsen, Synne Gaard (Master thesis, 2022)I utdanningssystemet er undervisning den ene prosessen som er designet for å spesifikt legge til rette for elevers læring og utvikling. Flere forskere viser til matematiske helklassesamtaler som en avgjørende faktor for ... -
Hvilke handlinger bruker matematikklæreren i helklassesamtalen, og hvordan responderer elevene?
Lekvam, Malene (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke matematikklærerens handlinger i helklassesamtale og hvordan læreren inviterer elevene inn i helklassesamtalen. Denne oppgaven vil forsøke å besvare de to forskningsspørsmålene: ... -
Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning
Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2014)Innholdsanalyse er en systematisk undersøkelse og fortolkning av et datamateriale (Berg & Lune 2012), og denne analysemetoden kan brukes for å studere meninger i tekstdata både kvalitativt og kvantitativt. Utgangspunktet ... -
Introduction to the thematic working group 18 : International perspectives on mathematics teacher education and professional development : Current and emerging research
Fauskanger, Janne; Ebbelind, Andreas; Friesen, Marita; Samkova, Libuse; Helliwell, Tracy; Larrain, Macarena (Chapter, 2022)In this paper, we review all of the contributions to TWG18, focusing on the range of research interests, theoretical perspectives and frameworks, and methodological approaches. From this review, the presentations, and ... -
Kommunikasjonsmønstre i helklassediskurs, og læringsmuligheter de åpner opp for.
Chaibi, Anette Myrland (Master thesis, 2021)Kommunikasjonsmønsteret som formes i diskursen mellom lærer og elever i klasserommet har stor påvirkning på undervisningen. Undervisningen er igjen den viktigste faktoren når det gjelder læring, og dermed vil kommunikasj ... -
Kunnskaper og oppfatninger - implikasjoner for etterutdanning
Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2008-06)Målet med enhver ny læreplan eller skolereform er å forbedre en nåværende praksis. Med innføringen av Kunnskapsløftet skal lærerne få et kompetanseløft. Begrunnelsen er at elevene da vil få bedre matematikkundervisning, ...