Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/280485Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Fauskanger, J. og Mosvold, R. (2014) Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 98(2), pp. 127-139Sammendrag
Innholdsanalyse er en systematisk undersøkelse og
fortolkning av et datamateriale (Berg & Lune 2012), og
denne analysemetoden kan brukes for å studere meninger
i tekstdata både kvalitativt og kvantitativt.
Utgangspunktet for utviklingen av innholdsanalyse var
kvantitative analyser av tekstdata – en tilnærming som
fortsatt er utbredt (Neuendorf 2002). Kvalitativ
tilnærming til innholdsanalyse av ulike former for
menneskelig kommunikasjon brukes i økende omfang,
eksempelvis tilknyttet fotografier, videofilmer, lydfiler og
skriftlige dokumenter. I denne artikkelen er det kvalitativ
innholdsanalyse av skriftlig datamateriale som er i fokus.
Beskrivelse
For endelig versjon av artikkelen, se http://www.idunn.no/npt/2014/02/innholdsanalysens_muligheter_iutdanningsforskning.