Født sånn, eller blitt sånn? Matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2435657Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Fauskanger, J., Mosvold, R., Kristensen, M.S. (2016) Født sånn, eller blitt sånn? Matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise. Acta Didactica Norge, 10(1).Sammendrag
I denne artikkelen analyserer vi matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise. Innholdsanalyse av 40 erfarne læreres svar på en spørreundersøkelse, viser at flere ser på aspekter ved evnen til å undervise som medfødt, eller medfødt for noen. Lærere som ser på evnen til å undervise som medfødt, vil kunne nedvurdere betydningen av etter- og videreutdanning, og foretrekke å få tips de kan ta direkte inn i undervisningen uten å forstå hvorfor tipsene eventuelt virker. Vi mener følgelig at det er viktig å kartlegge slike oppfatninger i forbindelse med etter- og videreutdanning av matematikklærere.