dc.contributor.author | Fauskanger, Janne | |
dc.contributor.author | Mosvold, Reidar | |
dc.contributor.author | Kristensen, Morten Søyland | |
dc.date.accessioned | 2017-03-28T13:55:35Z | |
dc.date.available | 2017-03-28T13:55:35Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Fauskanger, J., Mosvold, R., Kristensen, M.S. (2016) Født sånn, eller blitt sånn? Matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise. Acta Didactica Norge, 10(1). | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2435657 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen analyserer vi matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise. Innholdsanalyse av 40 erfarne læreres svar på en spørreundersøkelse, viser at flere ser på aspekter ved evnen til å undervise som medfødt, eller medfødt for noen. Lærere som ser på evnen til å undervise som medfødt, vil kunne nedvurdere betydningen av etter- og videreutdanning, og foretrekke å få tips de kan ta direkte inn i undervisningen uten å forstå hvorfor tipsene eventuelt virker. Vi mener følgelig at det er viktig å kartlegge slike oppfatninger i forbindelse med etter- og videreutdanning av matematikklærere. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Oslo | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | undervisningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | matematikklærere | nb_NO |
dc.subject | undervisning | nb_NO |
dc.subject | etter- og videreutdanning | nb_NO |
dc.subject | evner | nb_NO |
dc.subject | oppfatninger | nb_NO |
dc.title | Født sånn, eller blitt sånn? Matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | nb_NO |
dc.source.volume | 10 | nb_NO |
dc.source.journal | Acta Didactica Norge | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |