Blar i UiS Brage på tittel
Viser treff 18479-18498 av 18559
-
Å måle og registrere matematikklæreres undervisningskunnskap : En studie av hvordan det er mulig å måle og studere matematikklæreres undervisningskunnskap, og mulige begrensninger og styrker ved måter en måler og studerer kunnskap på
(PhD thesis UiS;249, Doctoral thesis, 2015-04-10)Lærererens undervisningskunnskap i matematikk (UKM) blir i forskningen fremhevet som en faktor med stor betydning for både undervisningskvalitet og elevers læring. Utgangspunktet for denne studien er spørsmålet om hvordan ... -
Å nyttiggjøre seg av tilgjengelige ressurser - En studie av befolkningens rolle i håndteringen av uønskede hendelser og kriser
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2016;, Master thesis, 2016-06-14)En rekke hendelser illustrerer viktigheten av befolkningens innsats i uønskede hendelser og krisesituasjoner. Terrorangrepet 22. juli er et av flere eksempel som kan brukes for å understreke hvordan “mannen i gata” kan ... -
Å se enslige mindreårige flyktninger med et helhetlig menneskesyn
(Bachelor thesis, 2023) -
Å sette musikk til virkeligheten
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2015;, Master thesis, 2015-05-12)Jeg har undersøkt et utvalg norske filmskapere sine refleksjoner rundt valg av musikk i dokumentarfilm. Ved hjelp av intervju med filmskaperne, teori rundt tema og egen analyse av tre norske dokumentarfilmer, vil jeg danne ... -
Å skape en sannhet
(Masteroppgave/UIS-SV-IMS/2019;, Master thesis, 2019-05)For mange er dokumentarfilm en sjanger som skildrer virkelige hendelser med virkelige mennesker. Tradisjonelt ligger dens verdi i indeksikalske bilder fra virkeligheten, og den skulle skildre verden slik den var. Men en ... -
Å skape symmetri i en asymmetrisk relasjon - Barnehagelæreres refleksjoner over møtet med familier fra ulike kulturer, sett i et maktperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet ut ifra problemstillingen «Hvordan kan barnehagelæreres refleksjoner over møtet med familier fra ulike kulturer forstås i et maktperspektiv?». Problemstillingen belyses gjennom forskningsspørsmålene ... -
Å skape vilkår for deltakelse i fellesskapet: En analyse av barnehagepedagogers tilretteleggelse for barns deltakelse i kodelek
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av kodelek i barnehager. Hovedtemaet for oppgaven er inkludering og barns deltakelse i lek og læring i barnehagen, satt i rammene av barnehagens digitale praksis. Studien er ... -
Å skrive for en mottaker. En studie av hvordan mottakerbevissthet kommer til uttrykk i tekster skrevet av elever på 4.trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05)Sammendrag Som lærer på 1.-4. er jeg opptatt av lese- og skriveopplæring. Jeg har et ønske om å forstå hva som kan påvirke skriveutviklingen deres i positiv retning og jeg ønsker å rette oppmerksomheten mot elevene, deres ... -
Å skrive med stemmen – En undersøkelse av tekstproduksjonen til elever med dysleksi når de bruker tale til tekst
(Master thesis, 2022)Elever med dysleksi har vansker med å tilegne seg tilstrekkelige lese- og skriveferdigheter. Når det gjelder skriving gir dysleksi seg til kjenne gjennom store rettskrivingsvansker. Ifølge The Simple View of Writing ... -
Å skyte eller ikke skyte?
(Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;, Master thesis, 2021-01)I Norge har politiet vært bevæpnet på oppdrag stadig flere ganger i løpet av de siste årene. Det er også en pågående debatt om norsk politi skal være permanent bevæpnet. Disse trendene er trolig på bakgrunn av et samfunn ... -
Å spille hverandre gode: Om betydningen av en kroppslig musikalsk praksis
(Master thesis, 2022)Sammendrag Et spørsmål som aktualiseres av endringer i barnehageloven i januar 2021, er om alle barn er inkludert som en del av fellesskapet i lek og aktiviteter. Fellesskap handler om menneskelig samspill, som i barnehagen ... -
Å styrke de sårbare barna
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Tematikken barn som pårørende til psykisk syke er svært dagsrelevant, men lite forsket på. Til tross for at sykepleier har et juridisk og etisk ansvar overfor barn som pårørende, er det mangel på rutiner og ... -
Å styrke de sårbare barna
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Tematikken barn som pårørende til psykisk syke er svært dagsrelevant, men lite forsket på. Til tross for at sykepleier har et juridisk og etisk ansvar overfor barn som pårørende, er det mangel på rutiner og ... -
Å søke trygghet i en uforutsigbar tid - Hvordan covid-19 pandemien preger kompetanseflukt blant sceneteknikere
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven skal vi ta for oss problemstillingen «Hva påvirker yrkesendring i sceneteknikeryrket under covid-19, og er den midlertidig eller endelig?». For å finne ut av dette har vi valgt å ta utgangspunkt i tidligere ... -
Å søke trygghet i en uforutsigbar tid - hvordan covid-19 pandemien preger kompetanseflukt blant sceneteknikere
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven skal vi ta for oss problemstillingen «Hva påvirker yrkesendring i sceneteknikeryrket under covid-19, og er den midlertidig eller endelig?». For å finne ut av dette har vi valgt å ta utgangspunkt i tidligere ... -
Å tenke det utenkelige
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2016;, Master thesis, 2016-06)Bombingen av regjeringskvartalet 22. juli 2011 viste oss at vår evne til å forutse ekstreme og ubegripelige hendelser er sviktende. Til tross for at det fantes signaler som indikerte at et terrorangrep av slik karakter ... -
Å undervise alle og samtidig den ene. Om Lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor fellesskapets rammer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Det er en forventning om at skolen både skal legge til rette for individuelle behov, og samtidig undervise klassen i helhet. Denne balansegangen mellom individuelle behov og kollektive hensyn er en del av kompleksiteten i ... -
Å undervise engelsk grammatikk til norske elever gjennom fysisk aktive læringsmetoder
(Master thesis, 2023)Denne studien fokuserer på å lære engelsk grammatikk gjennom fysisk aktiv lærings (FAL) metoder i det norske klasserom. Mer spesifikt fokuserer studien på om FAL-metoden er en effektiv metode å bruke når elever skal lære ... -
Å utfordre det eksisterende -en skoles utvikling av kompetanse for inkluderende praksis
(Master thesis, 2021)Temaet for masterstudien er en skoles utvikling av kompetanse for inkluderende praksis. Studiens hensikt er å få innsikt i ledelsens begrunnelser for organiseringen av utviklingsarbeidet, hvordan ledelse blir utøvd i ...