Blar i UiS Brage på tittel
Viser treff 7370-7389 av 18559
-
Hva synes nyutdannede studenter fra norsk hotellhøgskole gjør en arbeidsplass attraktiv, og hvilke forventninger og behov har de til arbeidslivet
(Bachelor thesis, 2023)Hensikt med oppgaven Hensikt med oppgaven er å få en bedre forståelse av unge arbeidstakere fra generasjon Z, og se hvilke behov og forventinger de har til arbeidslivet, og hva som er attraktivt. Dette kan være med på å ... -
"Hva tar vi med oss og hva blir det av oss?" -om samfunnssikkerhetskandidatenes karrieremuligheter og -valg i lys av ansettbarhet og utdanningens innhold
(Master thesis, 2021)Masterutdanningen i samfunnssikkerhet ved UIS ble opprettet i 1999, med den hensikt at dette skulle bidra til et sikrere og mer robust samfunn (Boyesen & Aven, 2020). Siden den gang har 20 (snart 21) årskull fullført denne ... -
Hva tenker ledere innen bærekraft og reiseliv om hvorvidt reiselivet har blitt mer bærekraftig etter at covid-19-pandemien inntraff?
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven tar for seg temaet reiseliv og bærekraftig utvikling. Her ser vi nærmere på hva ledere innen sine områder tenker om covid-19 situasjonen, og hvorvidt denne kan ha gjort reiselivet mer bærekraftig. ... -
Hva tenker ledere innen bærekraft og reiseliv om hvorvidt reiselivet har blitt mer bærekraftig etter at covid-19-pandemien inntraff?
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven tar for seg temaet reiseliv og bærekraftig utvikling. Her ser vi nærmere på hva ledere innen sine områder tenker om covid-19 situasjonen, og hvorvidt denne kan ha gjort reiselivet mer bærekraftig. ... -
Hva tenker lærere om dybdelesing i en digital verden?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se nærmere på hva lærere mener og tenker rundt temaet dybdelesing i en digital verden. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med hensikt i å gi innsikt i læreres erfaringer, ... -
«Hva tenker vi?»: En lærers respons på feil i matematiske diskusjoner
(Master thesis, 2023)Håndtering av feil i matematiske klasserom har fått økende oppmerksomhet innen forskningsområdet. Feil blir fremhevet som verdifulle læringsmuligheter for elevene dersom de utnyttes på en hensiktsmessig måte. Dette er en ... -
Hva vanskeliggjør læring etter uønskede hendelser?
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017;, Master thesis, 2017-11-17)HMS har høyt fokus i dagens arbeidsliv, arbeidstilsynet påpeker at å vurdere risiko i en virksomhet er en kontinuerlig prosess. Det er den enkelte virksomhet som selv har ansvar for å forebygge ulykker og helseskader som ... -
Hva var den vanlig mening overklassen og arbeiderklassen hadde om barnearbeidet som foregikk i fabrikkene mellom 1830-1840?
(Bachelor thesis, 2022)Samling av ulike meninger fra overklassen og arbeiderklassen i et forsøk på å syntetisere dette ned til en vanlig oppfattelse om det rådende barnearbeidet fra 1830-1840 -
Hva vet vi om barns lek i det fysiske utemiljøet i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2023)Oppgaven undersøker hva nyere, norsk faglitteratur sier om det fysiske utemiljøet i barnehagen og barns lek. Metoden som er brukt er en litteraturgjennomgang, hvor det er utført ett litteratursøk for å få en oversikt ... -
Hva, hvordan, hvorfor? En studie av leselekser på 4. - 7. trinn.
(Master thesis, 2021)Norske lærere er ikke pålagt å gi elevene lekser/leselekser. I en tid med mye fokus på leksefrihet gjennom media ønsker jeg å finne ut hva slags leselekser elevene får, og hva som er gode leselekser. Er leseleksene vi gir ... -
Hvem er de som setter sprøyter alene? En kvantitativ undersøkelse blant 497 personer som bruker opioider og/eller sentralstimulerende midler
(Masteroppgave/UIS-HV/2020;, Master thesis, 2020)Formål: Å undersøke hvor mange deltakere som hadde brukt opioider og/eller sentralstimulerende midler med sprøyte, og hvor mange som hadde brukt sprøyter alene. Beskrive disse i form av utvalgte variabler, og undersøke ... -
Hvem er ikke-stemmeren?
(Bachelor thesis, 2022)I denne tesen undersøker jeg noen av variablene som relaterer seg til velgerdeltakelse med fokus på individuelle variabler som ser ut til å påvirke valgdeltakelse. I den første delen, introduksjonen, går jeg over en artikkel ... -
Hvem er jeg? Hvor hører jeg til? En kvalitativ masteroppgave om ungdommers krysskulturelle identitetsutvikling i Norge.
(Master thesis, 2021)For krysskulturelle barn og unge vil det å finne sin egen identitet være et gjennomgående tema i oppveksten. Dette fordi de gjerne vil møte motstridende krav og forventinger fra sine to kulturer. Flexid er et bevisstgjøringskurs, ... -
Hvem er «etnisk norsk»? – En kvalitativ studie av samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet og deres forståelser av etnisitet.
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien ser på samfunnsfaglærere i ungdomstrinnet sine forståelser av etnisitet og hva det betyr å være etnisk norsk. Til tross for at dagens klasserom er blitt mer mangfoldige, føler elever med ... -
Hvem får bylinen? Hvordan norsk presse forholder seg til Vær Varsom-plakaten i møte med generativ kunstig intelligens i tekstform
(Bachelor thesis, 2023)Det nettbaserte programmet ChatGPT viser hvordan datamaskiner i form av chatboter kan bruke kunstig intelligens til å generere tekst ut ifra hva brukeren ber om – såkalt generativ kunstig in-telligens. ChatGPT kan ta til ... -
Hvem kan stå foran? Religionsmangfold og diskusjoner om kjønnslikestilling blant norske muslimer
(Chapter, 2022)At the onset of Ramadan in spring 2020, a debate on prayer leadership arose in social media. This was during the first societal shutdown due to COVID19, and consequently the common prayer during Ramadan had been moved from ... -
Hvem utgjør de reelle samvirkeressursene for nødetatene i en krise? -En studie av vekteres rolle i akuttfasen etter en krise, eller større hendelse.
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2013;, Master thesis, 2014-01)Den største utfordringen etter terroraksjonene i Madrid i 2004 var å få nok ressurser til innsatsen i den akutte fasen. I London i 2006 og i Oslo 2011 var det også en utfordring å få nok ressurser til å løse alle oppgaver ... -
«HVER MØTEFORM HAR SIN PLASS» - EN MIXED METHODS STUDIE
(Master thesis, 2022)Denne studien har hatt som mål å undersøke NAV-veilederes bruk av digitale versus fysiske møter. Ved digitale møter menes i denne sammenhengen videomøter. De siste årene har digitaliseringen i NAV utviklet seg raskt. Et ... -
Hverandrevurdering - En kvalitativ studie om hva som kjennetegner tiendetrinnselevers hverandrevurdering i norskfaget
(Master thesis, 2022)Utdanningsdirektoratet (2020) definerer underveisvurdering som all vurdering som skjer før avslutningen av opplæringen, og at underveisvurdering skal være en integrert del av opplæringen til elevene. Prinsipper for god ...