Browsing UiS Brage by Title
Now showing items 9453-9472 of 18593
-
«Jeg er hele meg» En kvalitativ studie om opplevelsen av å leve med overvekt med særlig fokus på skamaspektet.
(Masteroppgave/UIS-SV-IH/2017;, Master thesis, 2017-06)Sammendrag Bakgrunn: Overvekt er et økende problem globalt og nasjonalt. Personer med overvekt blir utsatt for stigmatisering som kan føre til følelse av skyld og skam. Skyld og skam kan føre til vedlikehold av overvekt, ... -
"Jeg er ingen problemstilling" - en lyttende lesning til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme i selvbiografien: Jeg vil leve
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)I denne oppgaven har jeg lyttet med oppmerksomhet til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme som offentlig aktør, gjennom en analyse og nærlesning av hennes selvbiografi Jeg vil leve. Marte Wexelsen Goksøyr har Downs syndrom, og ... -
«Jeg får et helt annet innblikk»: Fagpersoners erfaringer med familieorientert praksis i rusfeltet
(Peer reviewed; Journal article, 2020-04)Aim: Family members’ lives and health are seriously affected by alcohol- and drug addiction in close relationships, and research on addiction treatment shows that outcome of treatment is better when family is involved, ... -
"Jeg forstår matematikken, jeg kan bare ikke bevise det" - bevisets og argumentasjonens stilling i matematikkfaget i norsk skole sett i lys av TIMSS og PISA resultater
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Bakgrunnen for å gå i gang med arbeidet med denne oppgaven var at jeg hadde lagt merke til at jeg stadig hørte om norske elevers resultater på internasjonale tester som Trends in International Mathematics and Science Study ... -
«Jeg forventer at vi spiller mye fotball, det er det som gjør gymmen gøy!» En kvalitativ studie om kroppsøvingens vei fra aktivitetsfag til læringsfag i norsk skole
(Master thesis, 2022)Hensikt: Å kartlegge hvordan kroppsøvingsfaget praktiseres, og deretter forske på hvordan faget kan gå fra å være et aktivitetsfag til et læringsfag i den norske skolen. Teori: Oppgaven lener seg på teori fra kjente ... -
"Jeg føler du får god trim for hjernen" - En studie av tre niendeklassingers bruk av litterær kompetanse i arbeid med en lengre abstrus tekst i norskfaget
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med dette kvalitative masterprosjektet er å undersøke hvilke uttrykk for litterær kompetanse som kommer til syne hos 9. klassinger i arbeid med en krevende, abstrus tekst i norskfaget. Prosjektets premiss ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering
(Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering.
(Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
"Jeg føler meg som en ordentlig forsker" En kvalitativ studie om rammelek i naturfag på 2. trinn.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever tar skriftspråket i bruk når de leker forskere i naturfag. Forskningsspørsmålene jeg søker svar på er: Hvordan tar elevene på 2. trinn i bruk skriftspråket når de i rammelek ... -
«Jeg har ikke lyst til å dø, men jeg lurer mange ganger på hvorfor jeg ble født, mamma ...». En kvalitativ studie om hvordan statsforvalteren forstår skolemiljøsaker der elever opplever seg krenket av medelever
(Master thesis, 2022)Et nytt kapittel 9A i opplæringsloven trådte i kraft 1. august 2017, med hensikt å sikre alle elever retten til et trygt og godt skolemiljø. Sentrale endringer var styrket rettigheter til elever som opplever mobbing, og ... -
«Jeg har ikke trykt!»: Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen utforskes barnehagebarns og barnehagelæreres ytringer om teknologi i samtalebasert gruppelesing av digitale bildebøker på nettbrett i norske barnehager. Flere tidligere studier om lesing på nettbrett har ... -
“Jeg holdt på å si express yourself”: A study of social factors that motivate young adults in Norway to use English code-switching
(Master thesis, 2023)This thesis is a study of the social factors that influence young adults in Norway to code-switch between the Norwegian language and the English language. The study uses both qualitative and quantitative approaches, with ... -
“Jeg kan ikke synge”, og andre bemerkninger fra barnehagelærere: en studie om musikalitet og utøvelse av musikk i barnehage.
(Bachelor thesis, 2022)Musikk er en viktig del av alle menneskers liv, gjennom hele livsløpet. Til tross for dette, kan mange ha et komplisert forhold til musikk og ens egen musikalitet. I denne bacheloroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i ... -
«Jeg lever i blodig alvor. Jeg har vennet meg til alvoret, og klarer kanskje aldri å leve i letthet». Vigdis Hjorths Hva er det med mor som pårørenderoman.
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skal jeg undersøke Vigdis Hjorths samtidsroman Hva er det med mor (2000). Romanen er et portrett av en mor som slitet med alkoholmisbruk. Alkoholmisbruk betegnes som en sykdom, og jeg vil i denne oppgaven ... -
”Jeg må få en 5'er eller 6'er, ellers går det galt!”: Kan tiltaket 'Balanse i livet' bedre videregående elevers mestring av skolerelatert stress?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-30)Samfunnet i dag kan tyde på å være preget av en økende individualisering og et sterkere press om å prestere i skolen. I sammenheng med dette har bekymringer for utvikling av psykisk helse blant ungdom økt. Gjennomsnit ... -
«Jeg ordner og jeg prøver å huske det til neste tekst, men så glemmer jeg det.» En kvalitativ studie av læreres og andrespråkselevers opplevelser av funksjonell respons på elevtekster.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven i norsk har vært å se nærmere på læreres og andrespråkselevers opplevelser av hva som er funksjonell respons på elevtekster. Gjennom tidligere teori og forskning er respons løftet frem som ... -
«Jeg prøver å kjenne på følelsen av mestring og pliktoppfyllelse – men jeg kan ikke finne den» Å mestre livet i norskfaglige tekster: en lærerfaglig analyse av «Evig søndag»
(Master thesis, 2021)I denne studien spør jeg hvordan lesing av «Evig søndag» kan kobles opp til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i litteraturundervisningen på ungdomstrinnet. For å finne svar på problemstillingen min ... -
«Jeg savner jo egentlig at det er flere som er med å jobbe rundt det»: En kvalitativ studie som undersøker kroppsøvingslæreres arbeid med LK20 og mulige konsekvenser for den praktiske undervisningen i faget.
(Master thesis, 2023)Formål og forskningsspørsmål: Formålet med studien er å få en dypere innsikt i, og større forståelse av hvordan kroppsøvingslærere arbeider med gjeldende læreplan (LK20), og hvilke mulige konsekvenser dette arbeidet, og ... -
«Jeg skal ikke si det er krise, men det kan ødelegge veldig mye». Om hvordan elever, med behov for litt ekstra tilrettelegging, opplever overgangen til ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for studien er et ønske om å undersøke overgangen til ungdomsskolen. Dette er en stor, viktig og også litt vanskelig overgang. Elevene går fra barn til ungdom, størst til minst, det skjer en rolleendring, oppbrudd ... -
«Jeg står alene i en gymsal med 30 elever, uten hjelp». Kroppsøvingslærerens motivasjon for å undervise i faget.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om kroppsøvingslærerens motivasjon for å undervise i faget. Jakobsen (2011) presenterte i sin kartleggingsstudie, at kroppsøvingslærere er den gruppen lærere der det er flest som vurderer å ...