• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilken rolle kan metaforer spille i en HMS-kulturutvikling?

Aanestad, Marie Forberg
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hvilken rolle kan metaforer spille i en HMS-kulturutvikling.pdf (8.035Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/184556
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-IMS) [649]
Abstract
Sosialkonstruksjonismen vektlegger at mennesket ikke har mulighet for å erkjenne den

objektivt sanne virkeligheten, og at mening derfor skapes på en aktivt handlende måte i

samhandling med andre. Språket betraktes innenfor denne retningen som fundamentalt i

menneskets liv fordi hele vår forståelse av virkeligheten skapes, formes og påvirkes av det.

Også teoretikere innen organisasjonsteori blir mer og mer bevisste på den betydning språket

har i å forme organisatorisk virkelighet, blant annet innenfor retningen Appreciative Inquiry.

Ifølge Edgar Scheins organisasjonskulturmodell utgjør artefaktene i en organisasjon det

øverste av tre kulturelle nivå. Dette er synlige og hørlige uttrykk for en organisasjons verdier,

atferdsnormer og grunnleggende antakelser. Språket utgjør én slik artefakt, og da mer

spesifikt også metaforer. Språket vårt er spekket med metaforer, hvorav de fleste brukes

ubevisst. Flere teoretikere mener sågar at metaforen er språkets grunnleggende form. Lakoff

og Johnson hevder i sin nå klassiske bok, ”Metaphors we live by”, at metaforisk tenkning

preger våre liv på utallige måter, og gir orden, struktur og retning til våre tanker, erfaringer og

handlinger. Å se på hvilken rolle metaforer kan spille i organisasjonskulturen, og i utviklingen

av denne, er dermed både aktuelt og nyttig. Endring og utvikling av organisasjonskultur

krever nemlig endring også i språket. Å konsentrere studien om en så sentral del av språket

som metaforen faktisk utgjør, kan dermed gi verdifull innsikt. Studiens problemstilling er som

følger: ”Hvilken rolle kan metaforer spille i HMS-kulturutvikling?”

For å granske og illustrere metaforens betydning, har denne studien brukt organisasjon O som

utgangspunkt. Her har det i løpet av de to siste årene blitt implementert et HMSkulturutviklingsprosjekt

hvor tre metaforer står sentralt. Disse var ikke ment som metaforer av

utarbeiderne av prosjektet, men jamfør denne studiens definisjon på metaforer, kan de

betraktes som sådan: En metafor er en måte å tenke på der en søker å beskrive eller forstå et

område av virkeligheten i lys av et annet. De tre metaforene, ”Everybody needs somebody”,

”collaborative community” og Pentagonmodellen, er altså sentrale i formidlingen av

budskapet i HMS-kulturprosjektet i organisasjon O. Dette budskapet er kort oppsummert

organisasjon Os visjon om å bli en samarbeidskultur der ideene om helhetlig tenkning og

gjensidig avhengighet står sentralt. Denne visjonen bygger igjen på en grundig

kartleggingsprosess i forkant av HMS-kulturprosjektet hvor målet var å finne organisasjon Os

styrker, for så å bygge videre på disse. Selv om det fra organisasjon Os side ikke var

intensjonen, samsvarer denne tilnærmingen til organisasjonsutvikling på flere måter med

retningen Appreciative Inquiry. Målet med studien er å undersøke hvilken effekt disse tre

metaforene kan ha i organisasjon O.

Det ble gjennomført kvalitative intervju av til sammen trettito ansatte i organisasjon O, samt

én ekstern informant fra et forskningsinstitutt innleid i organisasjonen. Tretti av disse er

definert som mottakere av HMS-kulturprosjektet, mens de resterende tre står bak utviklingen

og implementeringen av det. Det er tatt sikte på å intervjue et bredest mulig utvalg ansatte,

som ut fra sammensetning gir et mest mulig representativt bilde av organisasjon O. Dette med

tanke på faktorene kjønn, alder, nasjonalitet, avdeling og organisatorisk posisjon. I tillegg ble

noen av informantene strategisk utvalgt ut fra hvem de samarbeider mest med for å se om

dette kunne gi samsvar i holdningene til metaforene. Intervjuene med utarbeiderne av HMSkulturprosjektet

skulle gi svar på hva tanken bak og målsetningen med HMS-kulturprosjektet

generelt, og metaforene især, var. Intervjuene med mottakerne ble på sin side utført med det

mål for øyet å finne ut hvordan de tre metaforene ble mottatt, fortrinnsvis både tanke- og

følelsesmessig.

Intervjuene avdekket relativt stort samsvar i hvordan de ansatte forsto metaforene. Dette

tilsvarte også i stor grad det budskapet utarbeiderne av HMS-kulturprosjektet ønsket å

formidle gjennom blant annet metaforene. Assosiasjonene de fikk varierte noe mer, spesielt til

”Everybody needs somebody”. De største sprikene viste seg imidlertid å være mellom

hvordan de ansatte opplevde metaforene. De fleste informantene uttrykker begeistring overfor

”Everybody needs somebody”, og ingen formidler negative følelser overfor begrepet. Om lag

halvparten av informantene forteller at de liker uttrykket ”collaborative community”, spesielt

etter at de har jobbet litt med å forstå det. Her er det samtidig noen få som sier at de ikke liker

begrepet. Når det gjelder Pentagonmodellen, sier flere informanter ettertrykkelig at de ikke

liker denne fordi den er for komplisert og lite selvforklarende. Ingen av variablene som

informantene var utvalgt ut fra viste noen sammenheng med hvordan metaforene ble forstått

eller opplevd. Den eneste faktoren som antydet fellestrekk i svarene, var hvor mye

informanten hadde vært eksponert for de ulike metaforene.

Når det gjelder hvilken rolle metaforene kan vise seg å ha eller få i organisasjon O, blir dette

først og fremst spekulasjoner på grunnlag av omfattende teoristudier om metaforer. Som vist

framhever flere teoretikere metaforens potensial i den aktive konstruksjonen av organisatorisk

verden. Imidlertid er sågar den moderne metaforteoriens fedre, Lakoff og Johnson, klare på at

årsakssammenhengen mellom våre metaforer og våre handlinger verken er absolutte eller

entydige. Tatt dette i betraktning, samt det faktum at HMS-kulturprosjektet i organisasjon O

ble oppstartet først for to år siden, er usikkerhetsmomentene mange og omfattende. Likevel

kan funn fra caset, på bakgrunn av teori, antyde mulige konsekvenser av metaforene. Flere

forhold peker i retning av at metaforene og budskapet i dem i organisasjon O kan fungere

både som narrativ og visjon. Tilnærmingen i HMS-kulturprosjektet ble valgt på grunnlag av

funnene i den initielle kartleggingsprosessen. Tanken var at organisasjon Os allerede

eksisterende karakteristika gjennom prosjektet skulle styrkes og videreutvikles. De ble på den

måten både et narrativ, eller en historie om hvem organisasjon O er, og en visjon; hvor

organisasjonen vil.

Samtidig demonstrerer metaforteori hvilken effekt metaforer generelt kan ha på vår tenkning,

vår opplevelse og forståelse av verden. Drøftingsdelen i studien viser flere mulige

konsekvenser av metaforer generelt, forsøkt illustrert gjennom caset. Tradisjonelt var

metaforer tenkt å fungere utelukkende estetisk. Dette er riktignok én av metaforens

funksjoner, men i dag ansett å være langt ifra den eneste. Ulike teoretikere framhever

metaforens potensielle rolle som argumentativ og generativ, virkelighetsorganiserende,

følelsesstimulerende, pedagogisk og endringsskapende. Alle disse mulige effektene bygger

opp om den grunnleggende påstanden om metaforer som fundamentale for vår

virkelighetsforståelse og – opplevelse. Funnene i caset kan på ingen måte bevise denne

effekten av de tre beskrevne metaforene. Det kan likevel uten problem argumenteres for at

disse metaforeffektene kan spille en rolle i organisasjon O. Med det sosialkonstruksjonistiske

perspektivet som grunnlag er dette også en rimelig påstand.
Description
Masteroppgave i Risk management and societal safety
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2011;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit