Show simple item record

dc.contributor.authorSperrevik, Stig
dc.date.accessioned2014-02-06T07:45:59Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationno_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185210
dc.descriptionMaster's thesis in Service managementno_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven ser vi på om leader-member exchange (LMX) har positiv sammenheng med opplevelsen av organisasjons-rettferdighet, og hvorvidt opplevd rettferdighet har positiv sammenheng med organizational citizenship behavior (OCB). Opplevd rettferdighet blir delt inn i de tre dimensjonene prosedyre, interaksjon og distribusjon, og OCB blir delt inn i de fem dimensjonene altruisme, conscientousness, sportsmanship, courtesy og civic virtue. Vi gjennomførte en spørre-undersøkelse i en bankvirksomhet i Norge. Fra analysene finner vi at LMX har en positiv sammenheng med alle dimensjonene av opplevd rettferdighet, og videre at opplevd prosess rettferdighet har positiv sammenheng med altruisme, at opplevd prosess rettferdighet har positiv sammenheng med conscientiousness, og at opplevd interaksjons rettferdighet har positiv sammenheng med civic virtue.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-NHS/2013;
dc.subjectserviceledelseno_NO
dc.subjectlmxno_NO
dc.subjectrettferdighetno_NO
dc.subjectocbno_NO
dc.titleHar LMX en positiv sammenheng med ansattes opplevelse av organisasjons-rettferdighet, og har rettferdighets-opplevelsen en positiv sammenheng med organizational citizenship behavior?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
dc.description.embargo2015-07-01


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Show simple item record